"Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han i sitt tålamod hade lämnat de tidigare begångna synderna ostraffade. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han både är rättfärdig och förklarar den rättfärdig som tror på Jesus."
Gud hade lämnat de tidigare begångna synderna ostraffade. Noas flod, elden över städerna på slätten, Babylons och Assyriens krigsmakt var alltså inga slutliga domar. Gud kräver att synden blir bestraffad och han lade straffet på Jesus, sin son.
Då kan han förklara den rättfärdig som tror på Jesus. Vi har alltså ingen orsak att betvivla att den som tror på Jesus Guds son förklaras rättfärdig av Gud och då gäller det inför Gud.
Ingen människa kan berömma sig av sina egna gärningar. Gärningarnas lag frälser ingen. Det är trons lag som gäller för människans frälsning.
"Vi hävdar nämligen att människan förklaras rättfärdig genom tro, utan laggärningar." Det är gott att få äga samma frälsande tro som aposteln Paulus.
Gud är både judarnas och hedningarnas Gud. Han är både din och min Gud. Till sist ställer Paulus en fråga som han också svarar på. "Upphäver vi då lagen genom tron? Verkligen inte! Vi upprätthåller lagen."
Gud upphäver inget han sagt. Alla givna bud står fasta. Genom tron på Kristus förklarar han människan rättfärdig.
Nog har vi någonting så stort framför oss att vi inte kan fatta det. Tänk att vi en gång skall få möta den Gud som i Kristus Jesus redan nu förklarar oss rättfärdiga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar