"Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. I honom är vi friköpta och har fått förlåtelse för våra synder.
Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat. Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom.
Han är till före allting, och allt består genom honom. Han är huvudet för sin kropp, församlingen. Han är begynnelsen, den förstfödde från de döda, för att han i allt skulle vara den främste.
Ty Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors - frid genom honom både på jorden och i himlen." (Kolosserbrevet 1: 13-20)
Bibeltexten öppnar hurudant det är i himlen. I Jesus Kristus skapades allt i himlen och på jorden. Vi är redan genom Jesus delaktiga av en ny skapelse.
Jag förstår att i den skapelsen kommer man inte släpande med en stackars äktenskapsbryterska som fariseerna gör i morgondagens evangelietext.
Fariseerna hade kanske redan stenar i fickorna. Men ändå gjorde de Gud en tjänst då de släpade den stackars kvinnan fram till Jesus. Kvinnan fick till slut genom Guds förunderliga ledning och nåd möta Jesus.
Kanske var hon själv ett offer. Texten avslöjar inte det. Men vi förstår att något gått helt fel. Och Jesus och hans ord är nog då det enda som kan hela och öppna en väg framåt och vidare.
En väg där Jesus är med. En väg där Jesus är själva vägen.
Guds lag är god. Aposteln skriver till Timoteus: "Men vi vet att lagen är god, om man brukar den rätt och inser att den inte är till för rättfärdiga utan för laglösa och upproriska, gudlösa och syndare, oheliga och oandliga, för dem som misshandlar sin far och mor, för dråpare, för dem som utövar otukt och homosexualitet, för slavhandlare, lögnare, menedare och för alla som står emot den sunda läran
- detta enligt det evangelium om den välsignade Gudens härlighet, som har anförtrotts åt mig."
Vad menas med evangeliet om den välsignade Gudens härlighet? - Jag tror aposteln syftar på Jesus..
Guds lag för syndare till Jesus. Bort från ett liv i otukt, i uppror mot Guds ord.
Bort från våld, från liv i utlevd homosexualitet, från lögn och falskhet.
Till ett nytt liv som en Jesu efterföljare. Ett liv som börjar i svaghet här nere, men fullkomnas i himlen.






