Kapitel 6 Lot, mannen som valde fel
Tera hade tre söner, Abram, Nahor och Haran. Lots far hette Haran. Fadern Haran dog i den kaldeiska staden Ur. Lot hade en syster som hette Milka. Hon blev tydligen sedan den tredje brodern Nahors hustru.
Namnet Milka betyder furstinna och drottning. I Josuaboken läser vi att Tera, Abram och Nahor tjänade andra gudar i landet på andra sidan floden.
Månguden Sins hustru och dotter hette också Milka. Kanske hade Lots syster fått denne avguds namn. Symbolen för månguden Sin var en halvmåne. Antagligen är det frågan om avguden Allah.
När Tera beger sig i väg bort från Ur tar han med sig endast Abram och Saraj och sonsonen Lot. Nahor och Milka lämnar kvar.
Sedan Tera dött tar Abram hand om brorsonen Lot. Bibeln nämner flera gånger hur Lot gick med Abram. Gud gav Abram rikedom och även Lot blev rik. De två hade nu så mycket boskap att landet inte räckte till. Det uppstod tvister mellan Abrams och Lots herdar.
Abram ser detta och säger till Lot. Vi är ju bröder, inte kan det vara tvister mellan oss. Abram föreslår att de skall gå skilda vägar. Han låter Lot välja först var han vill bo.
Lots namn betyder slöja. När då Lot lyfter upp sin blick ser han hela Jordanslätten och städerna Sodom och Gomorra. Överallt ser han vatten och landet påminner om Edens lustgård. Lot som ser liksom genom en slöja väljer då Jordanslätten och städerna vars namn blivit en symbol för omoral.
I Hesekiels bok läser vi att staden Sodoms synd var högmod, överflöd av mat, bekymmerslös säkerhet. Staden Sodom hjälpte inte heller den nödställde och fattige. Invånarna blev högfärdiga och gjorde sådant som var vidrigt för Gud.
Kanske vi kan sammanfatta att man älskade synden och man var stolt över att leva ett liv som inte var enligt Guds vilja.
Herren Jesus talar också om staden Sodom. Då han straffar Kapernaum för att staden inte har omvänt sig trots alla Jesu kraft gärningar hänvisar han till att Kapernaum därför skall få ett större straff än Sodom.
I Sodom gjordes inga kraftgärningar. Ingen predikade omvändelse till Gud. Jesus säger att i Sodom hade man omvänt sig om man hade fått se samma kraftgärningar som Kapernaum fick se. Sodoms staff blir därför lindrigare på domens dag än Kapernaums.
Kapernaum var Jesu hemstad och folket gjorde ändå inte bättring från sin otro. Sodom besöktes inte av Jesus, invånarna hade därför inte samma möjlighet som invånarna i Kapernaum som hade Jesus mitt ibland sig.
Om jag förstår Jesu ord rätt så är det mycket allvarligt att ha fått del av Jesu verk, hans ord och hans kraftgärningar utan att omvända sig och begråta sin synd. Hur allvarligt är det inte då att en som säger sig vara en Jesu efterföljare försvarar och förhärligar synden.
Sodoms invånare visste inte bättre. En kristen däremot borde inse syndens farlighet. Synden, all synd är oförsvarligt och Jesus kallar genom sitt ord till omvändelse och bättring från all synd. En Jesu efterföljare kan aldrig sluta fred med synden och världen. Ännu mindre kan en Jesu vän börja försvara synden.
Aposteln Petrus talar också om Sodom som småningom blir Lots hemstad. Petrus skriver att städerna Sodom och Gomorra dömdes till undergång. Gud gav ett exempel på vad som väntar de gudlösa.
Petrus skriver att Gud räddade den rättfärdige Lot som plågades av de laglösas lössläppta liv. Den rättfärdige Lot som bodde i Sodom plågades nämligen dag efter dag i sin rättfärdiga själ av att se och höra det onda som de gjorde.
Guds ord är alltså tydligt med att en människa som har en rättfärdig själ även plågas av att höra och se det onda, alltså all synd. Ännu mindre kan då en som för Jesu skull är rättfärdig för egen skull finna en njutning i att leva i synd.
Judas skriver att man i städerna på slätten kastade sig ut i sexuell omoral och följde onaturliga begär. Städerna står som ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld.
Vilken kontrast är inte dessa syndens städer mot den himmelska staden. Den himmelska staden som vilar på Sions berg. Den himmelska staden vilar på Jesus som levde ett syndfritt liv. Profeten Jesaja skriver om livet där: Herren Sebaot skall på detta folk göra en festmåltid för alla folk.
Han skall på detta berg utplåna den slöja som beslöjar alla folk, den täckelse som täcker alla folkslag. I den himmelska staden gläds man och fröjdas över Herrens frälsning. Gud själv bor bland sitt folk.
Aposteln skriver att när någon omvänder sig till Herren tas slöjan bort. Den som ser Herrens härlighet förvandlas efter den bild han ser.
Visst faller han ännu i synd men synden ger ingen njutning och i kraft av Jesu blod lyfter Gud honom.
Abram bodde kvar i Kaanans land, men Lot bodde i städerna på slätten. Lot drog med sina tält ända bort mot Sodom. Så står då Lots tält i syndens stad. Småningom bor han inte mera i tält. Han rycker upp tältpålarna och blir bosatt i Sodom.
Men Sodoms män var onda och stora syndare inför Gud. Hur skall det nu gå för Lot? Når han någonsin den himmelska staden?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar