Kapitel 11 Lammets brud är redo
Liknelsen om den stora måltiden handlar egentligen om vårt liv här på jorden. Luther förklarar att maten, rätterna vid måltiden är Kristus själv. Kristus är maten och drycken. I evangelium framställs han för oss som den som genom sin död fullgjort allt för oss, betalt vår synd och befriat oss från den eviga döden.
I Kristus är vi befriade från helvetet, från Guds vrede, från syndens och förbannelsens olycka och elände. Predikan om Kristus är den stora måltiden, det härliga gästabudet till vilket han inbjuder gäster.
I evangeliet om Kristus har vi en mat och dryck som räcker för evigt. När vi funnit Kristus, när Herren Jesus är det viktigaste och käraste här i livet behöver vi inte hungra eller törsta.
När vi har Jesus. När vi genom tron äger honom i vårt hjärta då har vi svarat ja till Guds kallelse. Då får vi glädjas över den mat och dryck som han ger oss vid nattvarden. Då gläds vi över att ordet om Jesus blir predikat.
Luther sammanfattar: Evangelium säger att alla som tror på Jesus Kristus, att han för vår skull är född av jungfru Maria, för våra synders skull blev han pinad av Pontius Pilatus, för vår skull blev han död, nedstigen till dödsriket, uppväckt från de döda och sitter på Guds högra sida. Den som så tror skall leva för evigt och bli salig.
Då är Lammets brud redo. Hon har gjort sig redo då hon inte tackat nej till kallelsen. Hon är redo då hon gärna tar emot ordet och genom ordet om Kristus, om förlåtelsen i hans namn och blod är hon beredd och klädd för den eviga stora måltiden i den himmelska staden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar