"O Guds Lamm, som bär all världens synder, förbarma dig över oss.
O Guds Lamm, som bär all världens synder, giv oss din frid"
Vid nattvardsgången i kyrkan igår fäste jag mig vid ordet "bär". Guds Lamm bär världens synd. I tron såg jag Lammet som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.
På något sätt blev det stort att Guds Lamm bär synden, också min synd. Även i en kyrka kan synden kännas så påtaglig inför en Helig Gud. Men Lammet bär synden.
Gustav Westerlund avslutar sin sång med orden: "Förlåtelsen vår vandringstav vi skall ha med oss till vår grav." Gustav inleder sången med att Guds Lamm villigt tog syndaskulden på sig.
Och Guds ord genom Johannes döparen försäkrar: "Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: "Se Guds Lamm som tar bort världens synd". Folkbibeln förklarar: "tar bort, annan översättning: "bär".
Guds ord uppmanar alltså oss att se Guds Lamm som bär, tar bort och åter bär världens synd. Guds Lamm är Jesus. När jag "googlar" på Guds Lamm för telefonen mig till Larsmo sommarmöte. Om Herren dröjer får vi möta Jesus där på de gröna ängarna. En gång samlas vi runt Lammet i himmelen.
Guds ord vittnar om det eviga mötet: "Och jag såg: i mitten mellan tronen och de fyra varelserna och de äldste stod ett Lamm, som såg ut att ha blivit slaktat. Det hade sju horn och sju ögon, som är Guds sju andar utsända över hela jorden. Och Lammet gick fram och tog bokrullen ur högra handen på honom som satt på tronen.
Och när det tog bokrullen, föll de fyra varelserna och de tjugofyra äldste ner inför Lammet. Var och en hade en harpa och skålar av guld fulla med rökelse, som är de heligas böner."
Lammet bär världens, din och min syndaskuld. Lammet har öppnat vägen till paradisets gyllene port.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar