Världshistorien leds av Gud. Endast Människosonens (Messias)
rike är evigt. Det är huvudtemat i Daniels bok som nu dyker upp i folkbibelns
bibelläsningsplan.
När Paulus talar på Aeropagen i Aten säger han bland annat: Gud är den som
har skapat världen och allt som är i den. Han som är Herre över himmel och jord
bor inte i tempel som är gjorda av människohand. Inte heller låter han betjäna
sig av människohänder som om han behövde något, han som åt alla ger liv och
anda och allt.
Och han har av en enda människa skapat alla människor och
folk, för att de skall bo över hela jorden. Han har fastställt bestämda tider
och utstakat de gränser inom vilka de skall bo, för att de skall söka Gud, om
de möjligen skulle kunna treva sig fram till honom och finna honom, fastän han
inte är långt borta från någon enda av oss.
Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till, så som även
några av era egna skalder har sagt: Vi är av hans släkt. Är vi nu av Guds släkt
bör vi inte tänka oss att gudomen liknar något av guld, silver eller sten, en
bild som kommit till av mänsklig konst och fantasi. Gud har länge haft
överseende med okunnighetens tider, men nu befaller han människorna att de alla
och överallt skall omvända sig. Ty han har fastställt en dag då han skall döma
världen med rättfärdighet genom den man som han har bestämt till det, sedan han
erbjudit tron åt alla genom att uppväcka honom från de döda."
Jag lyssnade på söndag kväll till större delen av
biskopsinstallationen. Det var en högtidlig tillställning. På en bild står
ärkebiskopen och en minister med skålen i handen. Många bekanta ansikten syns
på olika bilder och det är feststämning. Biskopens tal handlar om vardagsänglar
och även vår dyrbare frälsares namn nämns.
På måndagsmorgonen för bibelordet mig till Babel och
Nebukadnessars hov: ”Men för Daniel var det angeläget att inte orena sig med
kungens mat eller med vinet som han drack, och han bad förste hovmarskalken att
han inte skulle tvingas orena sig. Gud lät Daniel finna nåd och barmhärtighet
inför förste hovmarskalken.”
Jag är ”väckelsekristen” och det påverkar mina värderingar. Jag
gladdes över att biskopen inte var med på bilden där man stod med glaset i
handen. ”Men för Daniel var det
angeläget att inte orena sig med kungens mat eller med vinet som han drack" . Han bad att han inte skulle tvingas orena sig. Daniel ville hålla fast vid det som han lärt sig hemma i Jerusalem.
Att hålla
fast vid goda vanor och traditioner är gott. Det är inte salighetsgrunden, för
den är endast Kristi verk. Men jag tycker inte
om bilder där kyrkans män står med glaset i handen. Jag har svårt att se hur
det skulle kunna vara till välsignelse..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar