lördag 22 januari 2022

Kom till bröllopet!

I dagens bibelläsning från Matteus 22 finner vi en öppen inbjudan till ett kungligt bröllop. Trots alla coronarestriktioner, krigsrykten, vulkanutbrott och nu också en stundande börskrasch ordnas det ett bröllop för Guds son och alla jordens invånare är bjudna.

Jesus berättar genom en liknelse om vad det kristna livet handlar om. Han berättar om vilken kallelse som hans kyrka förmedlar. Jesus säger: "Himmelriket är som en kung som höll bröllop för sin son. Han sände ut sina tjänare för att kalla de inbjudna till bröllopet"

Vi märker att inbjudan redan tidigare gått ut så nu sänds tjänarna endast ut med en påminnelse om att nu börjar festen. Kom till bröllopet. Men nu kommer återbuden. De inbjudna ville inte komma "men de ville inte komma."

Vad gör då konungen? Vad sker då i himmelriket, i Guds rike, på platsen där Gud regerar? En andra kallelse går ut: "Då sände han ut andra tjänare och befallde dem att säga till de inbjudna: Min måltid är redo, mina oxar och gödkalvar är slaktade och allt är färdigt. Kom till bröllopet!"

Men man lyssnar inte. Man bryr sig inte i kallelsen och Jesus berättar vidare: "Men de brydde sig inte om det utan gick sin väg, en till sin åker, en annan till sina affärer. De andra grep hans tjänare och misshandlade och dödade dem."

Nu är det jordiska viktigare än Guds sons bröllopsfest. Nu är affärer med kort vinning viktigare än Evighetens bröllopsfest. Nu skall också budskapet om den väldiga festen tystas. Man griper även kungens tjänare och misshandlar och dödar dem.

På måndagen börjar en rättegång mot en Herrens tjänarinna i vårt land. I ett land där Gud talat mäktigt genom många stora väckelserörelser. I ett land där presidenten strax innan det senaste kriget bad en mäktig bön till Abrahams, Isaks och Jakobs Gud. Och Gud bevarade landet trots att fiendens resurser var oändligt stora.

Det märkliga är att nu hejar många biskopar, präster och kyrkliga akademiker på. Hon skall dömas. Så där får man inte tala. Det är kränkande att lyfta fram Guds ord.

Men trots allt detta så kommer inte bröllopet att inhiberas. Guds Son skall få sin brud, bröllopet hålls som planerat. Men nu märker vi att kungen blir vred: "Då blev kungen vred och sände ut sina soldater och lät döda dessa mördare och brände ner deras stad."

I liknelsen finner vi en profetia om Jerusalems förstörelse. Vi finner en antydan om hur allvarligt det är att misshandla och döda Guds tjänare och tysta ner budskapet om den Eviga bröllopsfesten.

Bröllopet kan inte inställas för det är planerat och stadfäst av Herren Gud: "Sedan sade han till sina tjänare: Allt är färdigt för bröllopet, men de inbjudna var inte värdiga. Gå därför ut till vägskälen och bjud alla ni ser till bröllopet. Tjänarna gick då ut på vägarna och samlade alla de mötte, både onda och goda, och bröllopssalen fylldes med bordsgäster."

Nu börjar festen. Tjänarna skall nu bjuda alla de ser, både onda och goda. Herrens tjänare har stått vid vägskälen och visat var  vägen till Guds sons bröllop går. Och gästerna tar plats. 

"När kungen kom in för att se sina gäster, fick han där syn på en man som inte var klädd i bröllopskläder. Han sade till honom: Min vän, hur kom du in hit utan bröllopskläder? Mannen teg. Då sade kungen till tjänarna: Bind honom till händer och fötter och kasta ut honom i mörkret här utanför! Där ska man gråta och gnissla tänder. Många är kallade, men få är utvalda."

Där i bröllopssalen satt forna rövare och banditer, men också vanliga "goda" människor, men vi märker att alla hade fått bröllopskläder. Kungen hade bättre ögon än tjänarna och han märker att en bröllopsgäst satt där i sina egna kläder. Han var inte iklädd Jesu Kristi rättfärdighet.

Men den ovärdigt klädda tilltalas ännu av Kungen av Gud själv och tilltalet är vänligt. Min vän hur kom du in hit utan bröllopskläder? 

Vad betyder det att Gud ännu talar genom denna liknelse. Ännu är det nådens tid. Ännu kan egen rättfärdighet bytas mot Kristi rättfärdighet. Ännu finns det tid till omvändelse. Domen börjar i Guds rike. Men vi förstår att när festen börjar. När kungasonen Jesus själv stiger ner för att hämta bruden. Då är det för sent. Då är tiden för omvändelse över. Då drabbas den som förkastat Herren Jesus, hans nåd och hans försoning av domen. Domen på utsidan av Guds rike. 

Kristi kyrka, himmelriket, platsen där Kristi rättfärdighet, den vita bröllopsdräkten erbjuds är ett nådens rike. Tjänarna kallar med fullmakt av Gud. Tjänarna vittnar om att för alla finns det rum. 

Jag nämnde om rättegången som börjar på måndag. Av den förstår vi att man i vårt land inte mera förstår vad Guds kallelse är. Man förstår inte att Guds ord är sanning. Man förstår inte att stolthet kan bli ett hinder för Guds nåd. Man förstår inte vad Guds kärlek är. 

Johannes beskriver Guds kärlek i Jesus Kristus i sitt evangeliums tredje kapitel: "Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. 

Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom. 

Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.

Och detta är domen: ljuset kom in i världen, men människorna älskade mörkret mer än ljuset eftersom deras gärningar var onda. 

Den som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte ska avslöjas. 

Men den som lever i sanningen kommer till ljuset, för att det ska bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

Här finner vi ett helt och rent evangelium. Vi förstår att det handlar om tro eller otro. Om ljus och mörker. Om nödvändigheten att granska sig inför Guds ord.

Den som vill lämna det som Guds ord avslöjar som mörker och fly till nåden i Jesus Kristus blir inte dömd av Gud varken här i tiden eller i Evigheten.

Kom till bröllopet! är den kallelse som ännu går ut. Kristi rättfärdighet är den enda klädkoden till den himmelska festen. 

Om den klädnaden sjunger vi i sången i bildtexten..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar