Om konung Hiskia står det skrivet: "Vidare krossade han den kopparorm som Mose hade gjort. Ända till denna tid hade nämligen Israels barn tänt offereld åt den, och man kallade honom Nehustan."
Hiskia förtröstade på Herren, Israels Gud.
I sitt samtal med Nikodemus säger Jesus. " Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.
Hur hittar vi kopplingen mellan dessa sammanhang? Hiskia som tror och förtröstar på Gud och avskaffar en korsets symbol och förebild som fått tillägg och därigenom blivit en avgud. En konung som frimodigt lyfter sin blick upp mot höjden och förtröstar på Gud därifrån hjälpen kommer.
Sedan Nikodemus som i hemlighet tror på Gud, på Guds son Jesus, som Gud sände till jorden. Nikodemus kommer till Jesus om än om natten.
Vad sade Jesus mera till Nikodemus? "Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn."
Den som inte tror på Jesus är dömd. Han är redan dömd eftersom han inte tror på Jesus, på hans namn. En blind kan inte leda en blind. Jesus kallade fariséerna för blinda ledare för blinda.
När det gäller Jesu försoningsdöd och kraften som finns i den har vi ingenting att lära av de som inte tror. De är redan dömda om de inte i nådens tid blir pånyttfödda ovanifrån vilket Nikodemus också antagligen blev när / då han fick möta den uppståndne Jesus.
Mose hade aldrig befallt Israels barn att tända offereldar åt kopparormen. Befallningen var att lyfta blicken mot den upphängde och därav kom nytt liv för Gud talade genom Mose.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar