Gud har ett skyddsrum där han beskyddar de som räddas. På Noas tid var det Arken och idag är det Frälsaren, Kristus Jesus.
I sin godhet har Gud under de senaste månaderna skyddat och bevarat våra nejder och vårt folk. Vi får tacka Gud för det yttre skydd som han låtit oss få del av.
Jag har funderat en del över de listor som länge fyllt medias sidor. Italien, Iran, Spanien, Frankrike, Storbritannien, USA, Sverige. De har ett budskap åt Jordens folk.
Vilket budskap? Vi låter Jesus svara:
"Vid samma tid kom några och berättade för Jesus om galileerna vilkas blod Pilatus hade blandat med deras offer. Han svarade: "Tror ni att de galileerna var större syndare än alla andra galileer, eftersom de fick lida så?
Nej, säger jag er. Men om ni inte omvänder er, går ni alla under som de. Eller de arton som dog när tornet i Siloam föll över dem, tror ni att de var mer skyldiga än alla andra som bor i Jerusalem? Nej, säger jag er. Men om ni inte omvänder er, går ni alla under på samma sätt."
Vi minns tornen i New York och lever ännu mitt i en pandemi som av Guds nåd nu litet bedarrar.
Jesus själv predikade om en omvändelse där man söker Gud och det skydd, det gömställe som Gud bereder: nåden och försoningen i Jesus Kristus.
Aposteln Paulus uppmanade till att förkunna Guds ord i tid och otid. Sefanja profeterade om Herrens dag:
"Jag ska sträcka ut handen mot Juda
och mot alla som bor i Jerusalem.
Jag ska utrota från denna plats
vad som finns kvar av Baal,
avgudaprästernas namn
tillsammans med prästerna,
dem som tillber himlens här på taken
och dem som tillber och svär
vid Herren
men också svär vid Malkam,
dem som vikit bort från Herren
och varken har sökt Herren
eller frågat efter honom."
Guds egendomsfolk hade avfallit. Man hade vänt sig bort från den Gud som utvalt dem och genom profeten sänder Gud i sin kärlek allvarliga varningar.
Med Malkom menades troligen ammoniternas avgud Milkom. Sefanjas bok talar om de domar som kommer över olika folk, hednafolk såväl som egendomsfolket.
Jesus säger:
"Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar