I dagens tidning noterar jag ett nytt begrepp: "politisk teologi". Jag tänkte till först att det är ett tryckfel, men det visar sig nog vara sant. Källan till artikeln i tidningen är verkligen docent i politisk teologi.
Vi har hört och läst om den politiska teologin i Ryssland. Vi har sett bilder då den ryske presidenten firar påsk och gör korstecknet medan människor slaktas i Ukraina. Det känns märkligt att man på detta sätt drar ner det kristna budskapet i smutsen.
Nu lyfts en annan politisk teologi fram i våra nejder. Biskopen vill genom sin närvaro på en regnbågsgudstjänst befästa den Lutherska kyrkans närvaro och välsignelse i och över Priderörelsen. Han talar om mod då det besluts att samtliga kyrkor och lokaler där Vasa församling håller förrättningar är öppna för kyrklig vigsel eller välsignelse av samkönade par.
Vad skulle det betyda i Pedersöre eller Jakobstad om ett motsvarande beslut som i Vasa svenska församling skulle fattas här? Med den tolkningen skulle de bykyrkor och bönehus där det hålls gudstjänster i församlingens regi stå öppna för samkönade äktenskap.
Är det möjligt? Politisk teologi var ett nytt begrepp för mig. Vad det beslut som tagits i Vasa svenska innebär om man vill tolka det såsom det beskrivs i tidningen är också nytt.
Nu äger inte församlingen bykyrkorna eller bönehusen utan de ägs av fristående bönehusföreningar. Därför kan inte beslutet tolkas så, men vi ser hur snaran dras åt.
Den politiska teologin är ingen vacker upptäckt. Det som sker i Borgå stift idag är inte vackert. Det som drivs fram under kärlekens täckmantel är antikristligt. Herren Jesus och hans försoningsverk och kraften i Jesu namn och blod byts mot mänskliga samtyckanden och mänsklig välsignelse.
I Ryssland är allting möjligt. När laglösheten tilltar blir allting också möjligt här i världen tills Gud sätter den gräns som bibeln vittnar om.
Aposteln Paulus vittnar därom i andra Tessalonikerbrevet:
"Låt ingen bedra er på något sätt. Först måste avfallet komma och laglöshetens människa träda fram, fördärvets son, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.
Minns ni inte att jag sade er detta medan jag ännu var hos er? Och ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka så att han kan träda fram först när hans tid kommer. Laglöshetens hemlighet är ju redan verksam. Nu måste bara han som håller tillbaka röjas ur vägen.
Sedan ska den laglöse träda fram, han som Herren Jesus ska döda med sin muns ande och förgöra med glansen vid sin ankomst.
Den laglöses ankomst är ett verk av Satan som kommer med stor kraft och med lögnens tecken och under. Med ondskans alla konster bedrar han dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot kärleken till sanningen så att de kunde bli frälsta.
Därför sänder Gud villfarelsens makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla de som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten."
För Guds folk gäller det att tro på sanningen, att tro på Herren Jesus som försonat hela världens synd och som friköper sitt folk från syndens slaveri.
Vem vill njuta av orättfärdigheten?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar