I Uppenbarelseboken nämns floden Eufrat som är en gräns mellan Guds Israel och den omkring liggande världen. Redan i paradiset nämns floden Eufrat i samband med döden:
"Den fjärde floden är Eufrat. Herren Gud tog mannen och satte honom i Edens lustgård för att odla och bevara den. Och Herren Gud gav mannen denna befallning: ”Du kan äta fritt av alla träd i lustgården, men av trädet med kunskap om gott och ont ska du inte äta, för den dag du äter av det ska du döden dö.”
Johannes ser och skriver om den sjätte basunen:
"Den sjätte ängeln blåste i sin basun. Och jag hörde en röst från de fyra hornen på guldaltaret inför Gud, och den sade till den sjätte ängeln som hade basunen: "Släpp lös de fyra änglar som är bundna vid den stora floden Eufrat."Och de fyra änglarna som hade hållits redo för den timmen och den dagen och den månaden och det året släpptes lösa för att döda en tredjedel av människorna."
Johannes skriver om den sjätte vredesskålen: "Den sjätte tömde sin skål över den stora floden Eufrat, och dess vatten torkade ut så att vägen öppnades för kungarna från Östern.
Och jag såg att det ur drakens mun och ur vilddjurets mun och ur den falske profetens mun kom tre orena andar som liknade paddor.
De är onda andar som gör tecken, och de drar ut till kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, den Allsmäktiges, stora dag.
– "Se, jag kommer som en tjuv. Salig är den som vakar och bevarar sina kläder, så att han inte går naken och man ser hans skam."
– Och de samlade dem på den plats som på hebreiska heter Harmagedon."
Vid tidens slut koncentreras också ondskan. Vi märker att budskapet från draken, dvs. från djävulen är samstämmigt med det budskap som vilddjuret och den falske profeten för fram.
Man strider mot Gud och hans ord och människoskaror leds bort från ordet och frälsningen i Jesus Kristus.
Bibeln talar också på andra ställen om onda andars lära. Aposteln Paulus skriver till Timoteus: "Men Anden säger tydligt att i de sista tiderna kommer några att avfalla från tron och följa villoandar och onda andars läror, förledda av hycklande lögnare som är brännmärkta i sina samveten.
De förbjuder folk att gifta sig och befaller dem att avstå från mat som Gud har skapat för att tas emot med tacksägelse av dem som tror och känner sanningen. Allt som Gud har skapat är gott, och inget är förkastligt när det tas emot med tacksägelse. Det helgas genom Guds ord och bön."
Guds skapelse upprätthålls genom Guds ord. I Hebreerbrevet läser vi: "I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna genom profeterna, men nu i den sista tiden har han talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt som arvinge till allt, och genom honom har han också skapat universum. Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden."
Här märker vi att det är Jesus som är Guds väsens avbild och inte den i synd fallna människan.
Tidningen Kotimaa lyfter fram den människo- och Gudsbild som kyrkostyrelsen står för. Jag citerar: "Kirkkohallituksen lausunnossa translaista korostetaan luterilaisen kirkon ihmiskäsitystä, jonka mukaan jokainen ihminen on Jumalan luoma, ainutlaatuinen ja arvokas.
"Omana itsenään jokainen ihminen on Jumalan silmäterä. Ihmisen arvo ei ole sukupuoleen tai seksuaalisuuteen sidottua tai niistä riippuvaa, vaan sama kaikilla: Jumala on luonut jokaisen ihmisen juuri omaksi ainutkertaiseksi itsekseen. Jokaisessa ihmisessä Jumalan kuva ja kaltaisuus näyttäytyy yksilöllisellä ja persoonallisella tavalla", todetaan lausunnossa." Citatet slut.
Den bibliska människobilden är nog annorlunda. Vi låter aposteln Paulus lyfta fram den, som vittnar om att inför Gud är alla syndare:
"Hur är det då? Har vi någon fördel? Inte alls. Vi har ju redan anklagat alla, både judar och greker, för att stå under syndens välde. Som det står skrivet: Ingen rättfärdig finns,.inte en enda.
Ingen finns som förstår, ingen som söker Gud. Alla har avfallit, alla är fördärvade. Ingen finns som gör det goda, inte en enda."
Vi skall inte söka Guds avbild i den fallna människan utan i Jesus Kristus som gör allting nytt.
Då djävulen, vilddjuret och den falska profeten har samma budskap förstår vi att tiden är långt liden.
Då är det viktigt att vi söker vår trygghet i Kristi rättfärdighet. Att vi omvänder oss från synden och låter Guds ord vara vårt rättesnöre och ledstjärna..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar