"Där hoppet var ute hoppades han ändå och trodde och blev så far till många folk, som det var sagt: Så ska din avkomma bli.
Han vacklade inte i tron när han tänkte på sin döda kropp – han var omkring hundra år – och att Saras moderliv var dött.
Han tvivlade inte i otro på Guds löfte utan blev i stället starkare i tron och gav Gud äran, fullt övertygad om att vad Gud hade lovat var han också mäktig att hålla. Därför räknades det honom till rättfärdighet.
Men dessa ord räknades honom till rättfärdighet skrevs inte bara för hans skull, utan även för vår skull. Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på honom som uppväckte vår Herre Jesus från de döda, han som utlämnades för våra synders skull och uppväcktes för vår rättfärdiggörelses skull."
Aposteln Paulus skriver i Romarbrevets fjärde kapitel om Abraham som trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.
Aposteln skriver om hur rättfärdighet också kommer att tillräknas oss som tror på Gud som uppväckte Jesus för vår rättfärdiggörelses skull. Med andra ord gör Gud oss rättfärdiga. Jesus uppväcktes för att vi i Honom, genom tron på Honom skulle göras rättfärdiga.
Och vilken rättfärdighet? Jo rättfärdighet inför Gud eller med andra ord "dugliga" eller godkända och accepterade av Gud.
Abraham "dög" endast för trons skull. Jag duger endast för trons skull, för den tros skull som Gud gett mig.
Av nåd duger jag. För Kristi skull duger jag. För att Gud uppväckte Kristus duger jag och görs rättfärdig för att Gud uppväckte Jesus.
Aposteln skriver att Jesus utlämnades till att dö för våra synders skull. Gud stod bakom detta. Det var inte judarnas och romarnas plan eller "förtjänst" att Jesus utlämnades till att dö den försoningsdöd som han blev människa för att utföra.
Hoppet på Jesus kommer aldrig på skam. Den som hoppas på Jesus och fäster sitt hopp endast på Jesus han blir frälst eller förklaras rättfärdig på domens dag.
Gud gör verkligen inte skillnad på människor, men han rättfärdigör i Jesus Kristus de människor som han frälser på domens dag.
Han gör dem rättfärdiga som tror på Gud som uppväckte Jesus från de döda. Han gör de rättfärdiga som tror att Gud utlämnade Jesus för våra synders skull.
Livets väg öppnas endast i Jesus, genom den tro som Gud ger på honom, sin älskade son. På trons väg är trons subjekt endast Jesus och Guds verk i honom.
Endast Guds ord och därigenom Gud själv kan öppna livets väg där porten är Jesus.
Nog är Evangeliet verkligen en Guds kraft till frälsning för var och en som tror..
Därför behöver omvändelse och evangelium predikas för alla folk. Och såsom Luther skriver får Guds folk leva i daglig omvändelse och tro.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar