På EVL.Fi finns en artikel publicerad den 11.12.2018. Där kan man läsa att Kyrkostyrelsen har beviljat Kyrkans kommunikationspris 2017-2018 till Anna-Stina Nykänen, journalist på Helsingin Sanomat. Ärkebiskop Tapio Luoma överräckte kommunikationspriset i Kyrkans hus den 11 december 2018.
Där står det vidare att Kyrkostyrelsen delar ut
kommunikationspriset var annat år till personer som i sin kommunikation på ett
förtjänstfullt sätt för fram det kristna budskapet, kristen kunskap eller
livsvärden som är förenliga med den kristna tron. Prissumman är 7 500 euro.
Kyrkan informerar också om att våren 2018 ledde Anna-Stina
Nykänen ärkebiskopspanelen på Medietorget i Sanomatalo på ett för kyrkan och
kandidaternas uppfattningar uppbyggligt och respektfullt sätt.
Jag utgick tidigare kanske något naivt från att ärkebiskopen
blev ”oskyldigt” utnyttjad i den 4 sidor långa artikel som HS publicerade den
fjärde advent. Artikeln framställs som en intervju, men lyfter kraftigt fram en
bok som skrivits av Kaisa Raittila för Gemenskapsrörelsen, en grupp som driver
regnbågsrörelsens sak i kyrkan. Ärkebiskopen framträder på stora bilder och med
en del citat (nedan några översatta till svenska):
”Jesus kritiserar alltid mest de som tror att de är
syndfria.”
”Herdarna gladdes över att änglarna berättade att en
frälsare blivit född åt dem. Inte handlade änglarnas budskap om moral eller
synder”.
”Jesus tog risker. Han accepterade att bli utsatt för andras
väl och var t.o.m. beredd att dö”
”Vad Jesus skulle säga är det som kyrkan borde säga. Man
borde tro att Jesus är Herre, inte bibeln och koncentrera sig på att hjälpa
människor i nöd.”
Luoma kritiserar kyrkan. Hän säger att man i kyrkan glömt
mystiken, eller det att tron på Gud är en märkbart större sak än vad någon lära
eller uppfattning om Gud kan vara. Luoma säger vidare att man idag söker
andlighet från nya kanaler, t.ex. Hiljaisuuden ystävät, meditation eller körsång.
Där kan hela kroppen resonera med en upplevelse av helighet.
Om bön och det egna bönelivet säger Luoma att där finns inte
önskemål om att andra skulle komma till besinning eller göra bättring, utan att
han själv kan lära sig och bli visare. Vidare säger han att Jesus gav ett nytt
bud: att älska varandra. Inte befallde han att förbli i den rätta läran, eller
var fläckfria ”Jeesus antoi uuden käskyn: rakastakaa toinen toisianne. Ei hän
sanonut, että pysykää oikeassa opissa tai olkaa nuhteettomia.”
---
Så långt ur HS.
När Jesus rustar de sina för den sista tidens nöd manar han
till att vaka och se till att ingen bedrar dem. Se till att ingen bedrar er! I
den hälsning som Jesus via Johannes framför till församlingen i Filadelfia säger
han ” Eftersom du har bevarat mitt ord om uthållighet, skall jag bevara dig och
rädda dig ur prövningens stund, som skall komma över hela världen och sätta
dess invånare på prov. Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar
din krona.”
Man behöver inte vara benägen att tro på konspirationer för
att tro att en journalist och den ärkebiskop som överräckt kyrkans
kommunikationspris till henne kan kommunicera med varandra och att man får ut
det budskap som man önskar.
Kanske det är hälsosamt att vakna upp ur sömnen och inse vad
majoriteten av biskoparna och kyrkans ledning idag tror och kämpar för. Inte är
det den tro som en gång överlämnades till de heliga som Jesu broder Judas
skriver om ” Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår
gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana
er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de
heliga. Ty hos er har det nästlat sig in vissa personer. Om dem är det redan
för länge sedan skrivet att de skulle drabbas av domen. Gudlösa som de är
förvanskar de vår Guds nåd till försvar för ett liv i utsvävningar och förnekar
vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus.”
Så skrev Judas för snart 2000 år sedan. I kommentarer till
Judas brev skriver Bo Giertz: ”Det rör sig om en skarp uppgörelse med en
förvanskning av kristendomen, som smugglats in i församlingarna och nu utgör
ett allvarligt hot mot den apostoliska kristendomen. Vad villolärarna säger,
det antyds bara. Vi får veta, att de gör anspråk på att vara kristna och deltar
i gudstjänsten. Men deras livsföring är allt annat än kristen, och de använder
ett förvanskat evangelium till försvar för sin omoral.”
Han skriver vidare: Gnosticismen var det första stora
försöket att anpassa kristendomen efter en religiositet som föreföll mera
gångbar och att ge Kyrkans budskap ett nytt innehåll med användande av de gamla
termerna. Det var ett försök att nytolka evangeliet utifrån utgångspunkter som
i grunden var främmande för det. Detsamma har ju skett också i modern tid och
det sker ständigt på nytt, något som bidrar till att Judas brev ständigt är
aktuellt.
---
Människorna spelar sitt falska spel men Gud är trofast. Stor
är hans nåd i Jesus Kristus. Gud förskjuter inte den som bekänner sin synd och
ber om nåd och förlåtelse. Livet som en Jesu efterföljare innebär vissa vägval.
Inte förtjänar vi vår salighet genom dessa, men i världen finns det inte något
större än att få äga Guds frid i hjärtat genom tron på Herren Jesus.
För att bevara den tron och friden tror vi att Guds ord är sanning och att inget
ord i skriften är onödigt eller fåfängt. Det går inte heller att ifrågasätta bibelns budskap om vad ett kristet äktenskap är genom att ifrågasätta de bibelöversättningar Gud i sin nåd gett oss som lever som hans barn 2020.
Guds ord är våra fötters lykta och ett ljus på vägen
hem till himmelen.
Välsignat Nytt År 2021!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar