Om en vecka är det Mikaelidagen, änglarnas dag. Igår började
jag tänka på änglar och de fanns egentligen i mina tankar hela dagen. Jag
tänkte nog egentligen endast på de goda änglarna, men när man sedan börjar
forska i bibeln märker man ju att det finns både goda och onda änglar.
Om Guds änglar finns det så mycket felaktig information i
världen. Därför behöver vi hålla oss till det som står i bibeln. När skapades
änglarna? Moseboken berättar inget om detta så därför vet vi endast att Gud
skapade dem på någon av de sex skapelsedagarna.
När Johannes beskriver skapelsen skriver han om Ordet som
var hos Gud och var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Jesus Kristus Guds son
är inte skapad vilket däremot änglarna är. Johannes skriver vidare: Allt blev till genom honom, och utan honom
blev ingenting till av det som är till. Jag förstår det
så att även änglarna blev skapad genom Kristus.
Namnet ängel är egentligen ett
ämbetsnamn. Ibland kallas även människor för änglar i bibeln. Franz Pieper skriver att i synnerhet förkunnarna av
Guds ord kallas för änglar. Även Kristus kallas ibland för ängel, t.ex.
förbundets ängel i Malaki. När han föds till jorden är han Guds sändebud i en
särskild bemärkelse.
I gamla
testamentet möter vi begreppet ”Herrens Ängel” den oskapade ängeln ”Angelus
increatus” eller Guds son. När Guds ord tillskriver Herrens Ängel gudsnamnet,
gudomliga verk eller gudomlig tillbedjan förstår vi att skriften menar honom
som vi känner med namnet Jesus.
Även i nya
testamentets morgon verkade det finnas en viss förvirring angående änglarna och
Guds son. Författaren till Hebreerbrevet skriver: I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna
genom profeterna, men nu i den sista tiden har han talat till oss genom
sin Son. Honom har han insatt som arvinge till allt, och genom honom har han
också skapat universum. Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans
väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat
en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden.
Sonen är så mycket
större än änglarna som namnet han har ärvt är högre än deras. Till vilken av änglarna
har Gud någonsin sagt: Du är min
Son, jag har fött dig i dag? Eller: Jag ska vara hans Far, och han ska vara min Son?
Men när han låter den Förstfödde träda in i världen, säger han: Alla
Guds änglar ska tillbe honom.
Om änglarna säger
han: Han gör sina änglar till vindar och sina tjänare till eldslågor. Men om Sonen säger han: Gud, din tron består i evigheters evighet, och
ditt rikes spira är rättens spira.
Så även när vi går in för att
studera vad bibeln säger om änglarna behöver vi ha blicken stadigt fäst vid
Kristus. Alla Guds änglar tillber honom och Guds tjänare vill endast tillbe
honom.
(Ängeln visar det nya Jerusalem för Johannes)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar