"Herrens ord kom till Jona, Amittajs son. Han sade: ”Bryt upp och bege dig till den stora staden Nineve och predika mot den, för deras ondska har kommit upp inför mitt ansikte.”Men Jona bröt upp för att fly till Tarshish, bort från Herrens ansikte."
Berättelsen om Jona inleds med att Jona får en uppgift att predika. Han får i uppgift att predika mot staden Nineve, att straffa den för dess ondska. Stadens ondska hade kommit upp inför Guds ansikte. Och vi vet att inget ont kan bestå inför Herren Gud.
Jona flyr och Jonas olydnad mot Gud får konsekvenser. Det skepp som han reser med hotas av undergång. "Sjömännen blev förskräckta och ropade var och en till sin gud."
"Men Jona hade gått ner i skeppets inre och låg där i djup sömn. Då kom skeppets kapten till honom och sade: ”Hur kan du sova? Gå upp och ropa till din gud! Kanske ska den guden tänka på oss så att vi inte går under.”
I söndags hölls en ekumenisk, eller snarare synkretistisk bönegudstänst i Alphyddans kyrka i Helsingfors. Vid gudstjänsten deltog också en muslim som upplyfte Allahs namn. Biskop Mari Leppänen höll något som antagligen var en predikan, men där Jesu namn inte nämndes. Man hade samlats för att be för freden och det kändes litet som bland de hedniska sjömännen. Var och en ropade till sin avgud.
När Mose ger buden åt Israels folk så läser vi:
"Och Gud talade alla dessa ord:
Jag är Herren din Gud som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.
Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Du ska inte göra dig någon bildstod eller avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du ska inte tillbe dem eller tjäna dem, för jag, Herren din Gud, är en nitisk Gud. Jag låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen till tredje och fjärde led när man hatar mig, men visar nåd mot tusentals när man älskar mig och håller mina bud.
Du ska inte missbruka Herren din Guds namn, för Herren ska inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn."
Guds bud har varit viktiga för Guds folk. Luther höll dem mycket viktiga. En synkretistisk gudstjänst där var och en ropar till sin gud har nog tidigare varit otänkbar i en kristen kyrka.
Samtidigt hölls också i Ryssland en märklig "gudstjänst" som leddes av patriarken Kirill och där det ryska nationalgardets chef också uttalade sig enligt The Guardian och Iltasanomat. Jag citerar:
– Haluaisin sanoa, että kaikki ei mene niin nopeasti kuin haluaisimme. Mutta me kuljemme kohti päämääräämme askel askeleelta ja voitto tulee meille, ja tämä ikoni suojelee Venäjän armeijaa ja nopeuttaa voittoamme, Zolotov sanoi jumalanpalveluksessa sunnuntaina The Guardianin mukaan."
Nationalgardets chef visade alltså på en ikon som skyddar den ryska armen och påskyndar den ryska segern.
Vi lever i en märklig tid när Guds namn dras ner i smutsen. Gud ser nog vad som sker och hans är domen. När Jesus undervisar om den yttersta tiden säger han i Matteus 24:
"Se till att ingen bedrar er. Många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de ska bedra många.Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda."
I Guds ord uppmanas vi att be till Gud i Jesu namn. Gud hör bön. En synkretistisk eller annan "gudstjänst" där äran ges åt människor eller avgudar är synd inför Guds ansikte.
Må Gud öppna våra ögon så att vi skulle söka honom och den han sänt, Jesus Kristus. Han är världens hopp. Honom får vi ropa till. Han hör bön.
I dag sker en kraftig religionssammanblandning. Drivkraften är antikrists ande. Världen och dess kyrkor förbereds för den som kommer i stället för Kristus, för han som är emot Kristus och för den falske profeten.
Guds folk håller fast vid Guds bud och tron på Jesus. Det är alltså Jesus som vi förtröstar på. Hans återkomst väntar vi på. Och Jesus själv bevarar de sina. Gud är god!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar