"Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Många, säger jag er, ska försöka komma in men inte lyckas. När husets Herre har stigit upp och stängt porten och ni står utanför och bultar på porten och säger: Herre, öppna för oss, då ska han svara er: Jag känner er inte, varifrån är ni?"
I bibelläsningen idag från Lukas 13 läser vi om den trånga porten. Jesus vittnar om att många försöker komma in, men inte lyckas.
När Matteus lyfter fram samma ord av Jesus märker vi hur Jesus varnar för falska profeter som vilseleder Guds folk. I Matteus 7 läser vi: "Gå in genom den trånga porten. Den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
Akta er för de falska profeterna. De kommer till er i fårakläder, men i sitt inre är de rovlystna vargar. På deras frukt ska ni känna igen dem."
När vi läser vidare i Lukas 13 märker vi att det verkar som en del stackare hade trott att de gått in genom den trånga porten, men ända istället vandrat på den breda vägen som leder till fördärvet. Lukas skriver: "
"När husets Herre har stigit upp och stängt porten och ni står utanför och bultar på porten och säger: Herre, öppna för oss, då ska han svara er: Jag känner er inte, varifrån är ni? Då kommer ni att säga: Vi åt och drack med dig, och du undervisade på våra gator. Men han ska svara er: Jag vet inte varifrån ni är. Gå bort ifrån mig, alla ni som gör orätt."
De falska profeterna talar nog om Jesus, men lämnar bort väsentliga saker och människorna blir vilseledda. Falska profeter talar sällan om synd och nåd. De vittnar inte om att Gud hatar synden, men inte visar bort en syndare som vill omvända sig och fly från synden till nåden i Jesus Kristus.
Jesus lyfter också fram omvändelsens nödvändighet då han talar om de stackare som gick under då tornet rasade. Vi läser:
"Vid samma tid kom några och berättade för Jesus om galileerna vilkas blod Pilatus hade blandat med deras offer. Han svarade: "Tror ni att de galileerna var större syndare än alla andra galileer, eftersom de fick lida så? Nej, säger jag er. Men om ni inte omvänder er, går ni alla under som de.
Eller de arton som dog när tornet i Siloam föll över dem, tror ni att de var mer skyldiga än alla andra som bor i Jerusalem? Nej, säger jag er. Men om ni inte omvänder er, går ni alla under på samma sätt."
Överskriften för inledningen i Lukas 13 är "Omvänd er". Människan får lämna den breda vägen och på Jesu befallning gå in genom den trånga porten som är Jesus själv.
När jag står skälvande där vid den trånga porten med min syndaskuld kallar Jesus mig att komma in. Där avkläds synden. Den ryms inte med för Jesus tar den på sig.
Försonad och rentvättad i Jesu blod får vandraren gå in på den levande vägen. Där har Abraham, Isak och Jakob och alla profeterna i Guds rike gått in.
"Och människor ska komma från öster och väster och från norr och söder och ligga till bords i Guds rike."
I en sions sång skriven av Gustaf Westerlund (113) läser vi: "Min väg för mig du öppen gjort till paradisets gyllne port. Den öppen står för syndare som uti blodet tvagna är."
Och vi sjunger vidare: Än finns det rum för var och en som i Kristus vill bli ren..
Nu vittnar Guds ord om att porten stängs. Husets Herre eller Jesus är den som kan stänga porten. Inför Honom får vi falla ner och bekänna all synd.
Och som vi sjunger i inledningen av sions sånger nr. 113 tar Jesus den villigt på sig. Ja han kom till jorden för att försona synden och Frälsare.
Jesus visar inte bort en syndare som vill omvända sig. I vers 9 i sången sjunger vi: "Nu är ej tid att dröja mer." Vi ser att världens larm och syndens ljud bortgömmer Nådens sol från Gud.
När du tillbringar dagarna med att läsa om krigets larm, finner du då Jesus där på t.ex. Iltasanomats sidor?
Jesus finner du i Guds ord..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar