torsdag 31 mars 2022

Friad i rätten

I förra veckan läste jag något av biskop Bo Giertz förklaringar över Lukas skrifter, alltså Evangeliet och Apostlagärningarna. Biskopen antyder att bakgrunden till skrifterna kunde ha varit rättegången mot Paulus i Rom. Mottagaren av Skrifterna, Teofilus hade en uppgift vid rättegången. 

Vi vet att Paulus friades vid den rättegången och kunde fortsätta sin tjänst i Herren några år till. Slutligen kostade ändå tron honom det jordiska livet, men vid den yttersta domen är Herren Jesus både hans domare och försvarsadvokat.

Igår avgjordes också ett annat rättsmål i Helsingfors tingsrätt. Domen blev friande för riksdagsledamot Räsänen och biskop Pohjola. Men vi noterade nog att alla inte orkade glädjas över den friande domen. Tidningen ÖT ger spaltmeter för dessa som bl.a. vill lyfta fram att vi har ett ansvar för hur vi använder vår yttrandefrihet. En del orkade inte lyfta fram något positivt i den friande domen. 

Paulus däremot lyfte fram hur Guds ord inte bär bojor. Däröver har vi nog en orsak att glädjas. Paulus skriver: "Tänk på Jesus Kristus, som är uppstånden från de döda och född av Davids ätt enligt evangeliet jag predikar. För det evangeliet får jag lida och till och med bära bojor som en brottsling. Men Guds ord bär inte bojor!

Därför uthärdar jag allt för de utvaldas skull, för att de ska få del av frälsningen i Kristus Jesus och den eviga härligheten. Detta är ett ord att lita på. Har vi dött med honom, ska vi också leva med honom. Härdar vi ut, ska vi också regera med honom.

Förnekar vi honom, ska han också förneka oss. Är vi trolösa förblir han trofast, för han kan inte förneka sig själv."

Må ingen förneka Kristus Jesus för att vara den här världens vän. Paulus lyfter fram hur vi alla ställs inför Kristi domstol: "Vi måste alla träda fram inför Kristi domstol, för att var och en ska få igen vad han har gjort här i livet, gott eller ont."

Guds ord bär inte bojor. Därför har syndaren alltid ett hopp. Ordet dömer och det är också Ordets avsikt. Men samma ord frikänner för att Kristus tog straffet och domen på sig själv.

Iklädda vår himmelska brudgums dräkt behöver vi inte frukta för den yttersta domen. Och inte heller för den här världens åklagare och dess påhejare. 


1 kommentar: