Rubriken är vågad, men jag tror att den ändå är klargörande. Jag har just läst ÖT: s beskrivelse av bibelbältet som där definieras som Karleby, Larsmo, Jakobstad och Pedersöre.
Saliggörande kristen tro handlar om Jesus. Det handlar om att Jesus blivit Herre i en människas liv. Det handlar om att Jesus genom tron, genom den Helige Ande bor i hjärtat.
Då handlar det inte om vad människan anser vara liberalt eller konservativt utan om vad Gud säger i sitt ord och att den Helige Ande förklarar ordet och ger en vilja att leva därefter.
Utifrån sett är Guds rike ett hot eller främmande. Man kan inte förstå att Herren Jesus berett sig ett rum i syndiga människors hjärtan.
Om världen, den värld som vänt och vänder Gud ryggen är normen, då är levande tro märklig.
Men ändå är det genom den levande tron, genom Jesus som Gud för den troende hem till Himmelens land.
Sixten talade om att det fanns en spänning mellan bykyrkan och dansbanan. Jag tror att den spänningen måste finnas. Varför?
För att bibeln vittnar om att den finns. Jesus talar om detta: "Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och vad jag önskar att den redan var tänd. Men jag har ett dop att genomgå, och hur våndas jag inte tills det är fullbordat!
Tror ni att jag har kommit för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag er, inte fred utan splittring. Från och med nu ska fem i samma familj vara splittrade: tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor."
När Jesus genom tron bereder sig en boning i en människas liv kommer det också motstånd. Jesus skapar en skiljelinje på jorden. Den är inte alltid synlig för det är hjärtan som skiljs åt.
Gränsen går vid de som tar emot försoningen och vill leva i den som försonade, föraktade av världen men älskade av Gud. En gång blir gränsen synlig då Jesus skiljer fåren från getterna.
Då handlar det inte om huruvida du levde i ett bibelbälte, utan om huruvida du i tro tog emot evangeliet om Jesus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar