Frimodig
på domens dag (2)
Johannes
talar om att kärleken har ett mål och att Gud har ett mål med sin kärlek till
dig och mig. Vi tror och vet att Gud är god och att hans mål är goda. Guds goda
mål är att du och jag skall vara frimodig på domens dag. Guds goda mål är att
vi frimodigt skall kunna invänta den dagen och Guds dom.
Guds mål
är att vi skall kunna tro att hans dom är rättvis och att du och jag skall bli
frikända. När jag skriver rättvis så känner jag en fruktan för syndens skull,
för jag vet och känner och påminns om att synden bor i mig. Och Guds ord säger
att synden leder till döden. Guds ord säger att synden leder till en evig död
bortvisad från Guds ansikte.
Paulus skriver i romarbrevet 6:23 ”Ty syndens lön är döden.” Vi skall alltså
inte låta oss bli bedragna av röster som säger att synden inte är så farlig.
Synden är livsfarlig och den leder och för människan till en evig död.
Otron är den största synden och otron står bakom all synd. Det handlar alltså om otro mot Guds ord. Därför behöver vi också läsa slutdelen av romarbrevet 6:23: ”men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.”
Otron är den största synden och otron står bakom all synd. Det handlar alltså om otro mot Guds ord. Därför behöver vi också läsa slutdelen av romarbrevet 6:23: ”men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.”
Hörde du?
Läste du rätt?
Kan du redan i Anden höra änglaskarans sång i julnatten? "Ära
vare Gud i höjden och frid på jorden, till människor hans välbehag." Gud
är god, men synden och djävulen är grym och ond. Nu uppmanar oss Guds ord till
tro och inte till otro. Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.
Jesus är Herre och då kan / får inte synden vara Herre. Paulus skriver i
romarbrevet 6:2: Vi som har dött bort från synden, hur skulle vi kunna
fortsätta att leva i den?
”I detta har kärleken nått sitt
mål hos oss: att vi är frimodiga på domens dag.” Frimodigheten
innehåller en ständigt pågående kamp mot synden i vårt liv. Paulus skriver
vidare: Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också
vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom
Faderns härlighet.
”Vi vet att vår gamla människa
har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt,
så att vi inte längre är slavar under synden.” Guds ord hävdar alltså att
den som har dött med Kristus är friad från synd. För Kristus dog som rättfärdig
och inte som syndare. Kristus dog för att sona människosläktets synder. Han
hade inga egna synder.
Paulus ger dig och mig ett råd i romarbrevet 6:11: Så skall också ni se på er själva: ni är döda från
synden och lever för Gud i Kristus Jesus. Tänk om jag till fullo skulle kunna
ta det här rådet till mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar