"Herrens ord kom för andra gången till Jona. Han sade: "Stig upp och bege dig till Nineve, den stora staden, och predika för den det budskap jag ger dig."
Då steg Jona upp och begav sig till Nineve enligt Herrens ord. Men Nineve var en stor stad inför Gud, tre dagsresor lång.
Och Jona gick en dagsresa in i staden och predikade och sade: "Om fyrtio dagar skall Nineve bli ödelagt."
Och folket i Nineve trodde Gud och lyste ut en fasta och klädde sig i säcktyg, från den störste till den minste av dem.
När budskapet nådde kungen i Nineve, reste han sig från sin tron och lade av sin mantel och klädde sig i säcktyg och satte sig i aska."
I mina tankar kom profeten Jona och hur Gud ömmade för Nineve, den stora staden, där det fanns mer än 120 000 människor som inte kunde skilja mellan höger och vänster.
Gud hade ett motstridigt redskap men ändå lät Gud en väckelse uppstå i den stora staden som var känd för sin ogudaktighet.
Vi lever nu mitt i pridemånaden med allt vad det innebär. Samtidigt minns vi hur man i Nineve omvändelse sig vid Jona predikan.
Ännu låter Gud sitt ord gå ut. För Gud är ingenting omöjligt..
Om än synden och upprorsandan blivit så svår att människan inte kan skilja mellan höger och vänster förmår Gud och Guds ord skapa nytt liv.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar