"Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen överbevisar er om att ni är överträdare.
Ty den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt. Han som har sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott, har också sagt: Du skall inte mörda. Om du inte begår äktenskapsbrott, men mördar, är du en brottsling.
Tala och handla så som den som skall dömas efter frihetens lag.
Ty domen skall utan barmhärtighet drabba den som inte har visat barmhärtighet. Men barmhärtigheten triumferar över domen."
(Jakobs brev 2: 9-13)
Barmhärtigheten triumferar över domen skriver Jakob. Han talar om frihetens lag. Han vill att vi handlar så som dem som skall dömas efter frihetens lag.
I mina tankar kommer hur domaren lider för dödsfångarna döden. Hur snaran är sönder.
Hur fågeln är fri..

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar