Vi vet att Jesus mötte Paulus på vägen till Damaskus. Paulus återger också inför konung Agrippa vad Jesus vittnade för honom:
"Jag sänder dig till dem för att öppna deras ögon, för att vända dem från mörker till ljus och från Satans makt till Gud, så att de får syndernas förlåtelse och en plats bland dem som helgats genom tron på mig."
Försoningen med Gud är alltså tvärtemot vad man ofta hör idag en omvändelse. Människan är antingen under den ondes makt eller försonad med Gud och äger syndernas förlåtelse.
Paulus redogör inför Agrippa hur han lytt Jesu befallning: "Därför, kung Agrippa, har jag inte varit olydig mot den himmelska synen. Jag har predikat, först i Damaskus och sedan i Jerusalem och hela Judeen och även ute bland hedningarna, att de ska ångra sig och omvända sig till Gud och göra gärningar som hör till omvändelsen."
Läkaren Lukas som ledd av den Helige Ande skrev Apostlagärningarna tog i den skrift som var riktad till Guds vän Teofilus också med vad omvändelsen till Gud innebär.
Den som fått nåden att omvända sig till Gud och fått ta till sig det glada budskapet att synderna är förlåtna för Jesu skull, han går inte därefter och syndar åter d.v.s återgår till den ondes makt.
Med andra ord fostrar nåden:
Tjuven slutar att stjäla.
Den girige delar med sig.
Baktalaren slutar förtala
Den otuktige vill leva i renhet.
Den homosexuella vill inte leva i ett sexuellt förhållande vilket Guds ord förbjuder.
Och så vidare. Gud skiljer inte på synder. Om än de är förlåtna är de inte tillåtna.
Till Korinterna skriver aposteln:
"För även om vi lever i världen, strider vi inte på världens sätt. Vapnen vi strider med är inte köttsliga utan har kraft från Gud att bryta ner fästen.
Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig mot kunskapen om Gud. Vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus, och vi är beredda att straffa all olydnad så snart er lydnad blivit fullständig."
Jesu sändebud vädjar till alla människor att de skall låta försona sig med Gud. I budskapet, evangeliet finns det kraft.
Jesu sändebud skäms inte för Guds ord och den kraft som där finns:
"Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, juden först men också greken. I evangeliet uppenbaras rättfärdighet från Gud, av tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige ska leva av tro."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar