Det är en sång med ett så dyrbart andligt bildspråk. En sång där Anden på ett så ljuvligt sätt förhärligar Herren Jesus.
Där i bänken under och efter sången fick jag uppleva en kort stund av ljuvlig himmelsk ro. Jag funderade också varför den sången inte finns översatt till finska.
Sången grundar sig på de 25 kapitlet i Jesajas bok där profeten ser Gud göra en festmåltid för alla folk. Detta fullbordas i Kristus.
Paulus talar om en antikristus som skall sätta sig i Guds tempel (det nya förbundet i Kristus?)
Det är då frågan om en annan Jesus och där finns då ingen frälsning. Där råder en annan ande och avfallet bereder rum för den falska förelöparen till Kristus, eller den laglöse som han också kallas.
Det kan låta mycket bra och trovärdigt och människans möjligheter framhävs, t.ex. med Guds hjälp kan vi förändra världen. Ganska märkligt är att vi hittar dessa strömingar med samma ande både i liberalkristna sammanhang och i annars ganska konservativa ultrakarismatiska sammanhang.
Sången grundar sig på de 25 kapitlet i Jesajas bok där profeten ser Gud göra en festmåltid för alla folk. Detta fullbordas i Kristus.
Paulus talar om en antikristus som skall sätta sig i Guds tempel (det nya förbundet i Kristus?)
Det är då frågan om en annan Jesus och där finns då ingen frälsning. Där råder en annan ande och avfallet bereder rum för den falska förelöparen till Kristus, eller den laglöse som han också kallas.
Det kan låta mycket bra och trovärdigt och människans möjligheter framhävs, t.ex. med Guds hjälp kan vi förändra världen. Ganska märkligt är att vi hittar dessa strömingar med samma ande både i liberalkristna sammanhang och i annars ganska konservativa ultrakarismatiska sammanhang.
Jag vill mycket kraftigt varna för två fenomen, den villfarelse som pågår i vissa karismatiska församlingar, jag talar nu om Sverige. Man bjuder in olika utländska villolärare, nu senast i måndags en från Afrika. Det är ledsamt och mycket skrämmande att betrakta spektaklet som finns öppet på församlingens sida.
Villolärarna talar faktiskt även om Jesu blod och om Jesus men där finns så mycket som inte håller, då du granskar det och jämför med Bibelns undervisning. Den Helige Ande verkar inte på det sätt som dessa villolärare och självutnämnda väldiga profeter lurar församlingar med. Det är snarare masspsykos, hypnos, ockultism och det som bibeln kallar för onda andars läror.
Den andra varningen gäller den villfarelse som bland annat vår biskop gör sig till en tolk för i sin bok. Jag tror att den som ger efter för dessa strömningar lätt misstar sitt fotfäste då man övergivit apostlarnas och bibelns klara lära om synd och nåd.
Det som Bibeln helt tydligt och på otaliga ställen lyfter fram som synd och en styggelse kan aldrig en församling, eller en som vill vara en Herrens tjänare välsigna.
Det som Bibeln helt tydligt och på otaliga ställen lyfter fram som synd och en styggelse kan aldrig en församling, eller en som vill vara en Herrens tjänare välsigna.
Den onde kommer ibland som en ljusets ängel. Luther talar visst om den vita djävulen. Då lyckas han förvilla och vilseleda många.
Den här natten ristar jag in dessa varningar i min dagbok då Herren varnat mig på ett mycket kraftigt sätt. Jag är tacksam till Honom för det. Ja oerhört tacksam då Han samtidigt målar upp en sådan ljuvlig bild genom sångens ord (sions sånger 88).
Dagen gryr kring bergets kam och röster ropar se Guds Lamm.
"Gå ej bort på syndens stig, när himlens glädje erbjuds dig. Kom till Guds Lamm och lycklig blivit, Kom till Guds Lamm och mottag liv"
Gud är god. Han leder genom sitt heliga ord och både varnar och undervisar sina barn. Jesus har försonat hela världens synder. Hos Honom finns förlåtelse för all synd. Trofast bär han sina barn genom släkte efter släkte ända fram, Hem till fridens sälla boning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar