"En dyr klenod, en klar och ren, oss unnats här att äga." För snart 170 år sedan skriver nationalskalden Runeberg om Guds helga ord, en skatt som hör till alla.
"Det bräcks av ålder ej och tid, om den ock evigt räckte. Det går med samma kraft och frid från släkte och till släkte. Det stannar oförändrat kvar när allting annat farit. Det inget annat slutmål har än Gud, som början varit."
"Det kära ord, det enkla ord, hur kan vi det förgäta? Var finns en visdom på vår jord som sig därmed kan mäta? Var ger oss världen sådan grund, där vi vårt liv kan bygga, som ordet ur Guds egen mun, det eviga och trygga?"
Runeberg lyfter också fram att där i Ordet har den Helige Ande sitt hem. Där gläds han. "så tvår sig anden ren och skär i ordets djup det klara och känner att hans hem det är, där han i fröjd får vara."
Det är inte så roligt att skriva om villoläror, men apostlarna ansåg det vara nödvändigt. Vi förstår att en villolära som liberalteologin strider mot Gud själv då den ifrågasätter hans ord.
I bibelläsningen för dagen enligt folkbibeln skriver Paulus: "Vi är inte som de flesta, som förfalskar Guds ord för egen vinning. Nej, i Kristus predikar vi med rent sinne inför Gud det som kommer från Gud."
Redan då för cirka 1970 år sedan fanns det de som förfalskar Guds ord för egen vinning. Ja Paulus skriver att de flesta gör så. Hur är det då idag? Har det blivit bättre?
Förfalskar vi Guds ord för egen vinning? Jag behöver inte ge något eger svar på den frågan här utan ordet får svara: - de flesta!
Jag tror att vi får vara ledsna när vi möter sammanhang där ordet förfalskas. Det är ju inte den Helige Ande som verkar där.
Aposteln Johannes som ledd av Guds Ande stred mot villolärarna skriver i sitt andra brev: "Den som går vidare och inte blir kvar i Kristi lära, han har inte Gud. Den som blir kvar i hans lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er och inte har med sig denna lära ska ni inte ta emot honom i ert hem eller hälsa honom välkommen. Den som välkomnar en sådan gör sig medskyldig till hans onda gärningar."
På apostelns tid firades gudstjänsten i hemmen. Apostelns budskap är alltså det att en församling inte kan ta emot en tjänare eller tjänarinna som gått vidare från Kristi lära.
Vad betyder då dessa ord idag? Skall vi inte besöka gudstjänsten om vi av någon anledning inte gillar den som medverkar i eller förrättar gudstjänsten?
Felet kan ju också ligga i oss själv.
Vi behöver nog vara noggrannare än så. Det är inte så lätt att kortfattat ge ett svar. Vi skall ju inte binda någons samvete.
Runeberg ger ett svar i psalmen: "så tvår sig anden ren och skär i ordets djup det klara och känner att hans hem det är, där han i fröjd får vara."
Där ordet förtrycks genom mänskliga ordningar och system behöver vi inte vara med. Guds ord däremot bär inte bojor.
Det får vi tacka Gud för..
.
Referenslitteratur
search, opens frontpagefavorites, opens popupthemes, opens themes page
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar