Bibelläsningen från andra Moseboken handlar just nu om prästvigningen, om Aron och hans söners prästvigning.
Moseboken kallar inte Aron för överstepräst, men av texten förstår vi att tjänsten påminner om översteprästens tjänst.
Hebreerbrevet beskriver mera kortfattat den gammaltestamentliga prästtjänsten. Där möter vi också Melkisedek och hans prästämbete. Hebreerbrevet beskriver hur Jesus för vår skull gick in i det allra heligaste och öppnade vägen för oss. Han blev överstepräst för evigt, likt Melkisedek.
Hebreerbrevets författare skriver att om Jesus nu levde på jorden vore han inte ens präst, eftersom det redan finns andra som bär fram de gåvor som lagen föreskriver.
I mina tankar kom att skulle Jesus ha prästrättigheter idag? Vi måste konstatera att åtminstone inte i den evangelisk lutherska kyrkan i Finland som har en icke biblisk syn på prästämbetet.
På söndagen följde jag med ett visst vemod med biskopsinstallationen av den nya Lappobiskopen. Lappo stift sträcker sig ända hit då Jakobstads finska församling hör till det stiftet.
Den nya biskopen Matti har en biblisk syn på äktenskapet. Det är glädjande då vi vet att Borgåbiskopen och många andra biskopar inklusive ärkebiskopen har antagit en ickebiblisk äktenskapssyn.
Idag kan ingen bli prästvigd i folkkyrkan som inte lovar följa kyrkans nya ordning gällande herdeämbetet. Situationen börjar bli ohållbar. Därför är det så gott att läsa om Jesus som överstepräst. Medan de gammaltestamentliga översteprästerna stod vid sin tjänstgöring sitter Jesus på tronen: "Och sedan han utfört en rening från synderna, sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden."
I Hebreerbrevets sjunde kapitel läser vi: "Men eftersom Jesus lever för evigt, har han ett prästämbete som varar för evigt. Därför kan han också helt och fullt frälsa dem som genom honom kommer till Gud, ty han lever alltid för att mana gott för dem."
Vi får be för de präster som ännu har Guds ord och hans ordning som sitt rättesnöre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar