lördag 6 maj 2017

Vid forsens fall

Jag har förmånen att vara i Sverige bland vänner på något som kan kallas rådplägningsdagar. I bakgrunden hörs forsens brus.

På andra sidan forsen ser jag hemlandet. Det är inte många hundra meter till den andra stranden.

Vattnet forsar friskt. När vi senare idag beger oss hemåt följer vi älven och kör över på bron.

Fastän här är bra så vill vi ju hem. Där väntar andra uppgifter.

Som Guds folk befinner vi oss också i ett främmande land. Vi vill över. Där hemma väntar andra uppgifter.

Det är inte främmande då vi har Herren Jesus med oss. Då vi följer honom den gode herden har vi det gott.

Men vi vet att här är vi endast en kort liten tid. För syndens skull så känner vi också ett främlingsskap.

Herren Jesus har försonat den. Men vi ser och känner den i våra liv. Den är ändå försonad.

Tron på Jesu fullkomliga verk är bron som för oss över. Tron på Jesus Kristus den håller. Han är den stadiga bron som en gång flyttar oss över.

torsdag 4 maj 2017

Samma Herde verkar

I stormiga tider bland töcken och grus, en skara dock vandrar mot himmelens ljus..

Herren är fortfarande din och min herde god. Han leder sin hjord ända till världens slut.

Grunden för vår tro är Jesus verk på Golgata och hans uppståndelse.

Herden lade själv grunden. Det är en grund som håller att leva och dö på. Det är en trons grund som inte vacklar fastän annat vacklar.

Välsignat veckoslut!

Herrens bön

Det finns en bön för alla tider och stunder. Bönen " Fader vår" Med den bönen får vi gå in i den nya dagen.

onsdag 3 maj 2017

En stad är beredd

Igår hade jag möjlighet att höra en teolog, en luthersk präst undervisa om uppståndelsen. Vi tror ju att Jesus har uppstått. Han lever. Paulus skriver i korinterbrevet om vad det skulle innebära för vår tro, om Jesus inte skulle ha uppstått.

Det var otroligt berikande att se och höra att det som vi tror på och att Han som är grunden för vår frälsning Jesus Kristus, att spåren av hans vandring på jorden är bevisbara..

Jag konstaterade efteråt för bröderna (med glimten i ögat)att då man inte har haft den här teologiska kunskapen så får man ha mera tro. Ja vi tror ju, men vi kan också veta att Jesus har levt, dött och uppstått. Det är mycket mera bevisat än att till exempel Julius Cesar har funnits och varit en romersk regent.

Nåväl, allt som styrker tron är gott. Tron är ju en gåva som vi fått av Gud. Till exempel den judiska historikern Josephus som skriver om Jesu liv, död och uppståndelse hade ändå ingen personlig tro på Jesus som sin frälsare.

Vi predikar ju det glada budskapet, evangelium om Jesus Kristus för att människor skall komma till tro. Men, också för att människor skall bevaras i tro. Jag har tänkt mycket på det de senaste dagarna och veckorna.

Jag tror, därför predikar jag och vittnar om Jesus. Samtidigt angrips tron ständigt av den onde. Lögnens fader går omkring som ett rytande lejon. Jag är övertygad om att Gud bevarar oss i vår påbegynta tro. 

Men vi behöver och får allt mer lyfta fram evangelium, ett klart och obesmittat evangelium, där vi blir styrkta och får nytt mod. Vi får bada och bli rentvådda och förnyade i den tro som Gud gav oss redan som barn.

Vi förminskar inte tron av att vi erkänner vår mänskliga svaghet. Vi förminskar inte Jesus Kristus av att vi erkänner och är medvetna om den ondes alla knep. Vi får tacka Gud om och när vi får ha en stark tro. Men jag tror att vi får och behöver vara medvetna om att den starka tron också kommer från Gud.

En tjänare som gått hem till Gud. En tjänare som dyrbart vittnade om Herren Jesus sade en gång så här: När jag kom hem efter att ha predikat var den onde redan där hemma, före mig. " han hade åkt taxi"

Ja så är det. Det kan också vara så att fastän du i en predikan får vittna om Jesus, kan du känna att fienden står där bredvid dig och att han också finns i din kropp. Ja också nu när jag skriver känner jag av honom.

Men vänner, segern är vunnen på Golgata kors. Försoningsblodet har runnit nerför korsets stam, då han dog för din skull. Han var död, men hör, se och tro: Han lever och han hämtar en gång hem alla sina barn.

En gång ljuder även den sista basunen över en sargad och krigshärjad jord. En gång blir natten ljus. Han kommer, han kan inte ljuga ty han är Gud. Han fördröjer inte heller sina löften, utan det kommer att finnas människor på jorden som hör basunen och ser ljuset komma i ett ögonblick, från öster till väster. Det blir en underbar dag och vi får alla se den, vare sig vi kallats till vila eller blir förvandlade vid Jesu återkomst.

Ja även den underbara dagen, Jesu återkomst kan vara närmare än vi tror.

Låt oss påminna varandra om allt vad Jesus har gjort. Att han har uppstått och att han lever och det som vi tror, att Han kommer för att hämta sina barn, sina bröder, sin församling. Ty det finns en stad beredd för oss.

tisdag 2 maj 2017

Bered dig att möta din Gud

Ibland kommer ett bibelställe i sinnet. Man får sedan gå och tugga på det en stund.

"Bered dig att möta din Gud" är ett bibelställe som jag ikväll fick idissla.

Profeten Amos skriver: bered dig Israel att möta din Gud.

Vi får söka oss närmare vår frälsare och försonare. Han som styrker och bereder och förbereder oss för mötet inför tronen.

Han som är både vår försvarare och domare. Han som beredde oss för mötet med sin död på det mittersta korset.

Dit får vi med frimodighet, med vördnad och tacksamhet och även med glädje vända vår blick.

En annorlunda vecka

Så är en längre helg förbi och en annorlunda vecka står för dörren. Enligt planerna blir det endast 3 arbetsdagar och sedan annat program fredag, lördag och söndag.

Men egentligen får vi säga som Jakob i sitt brev: om Gud så vill.. Vi vet ju inget om morgondagen. Men idag hjälper Herren och var dag är en sällsam gåva.

Orkar vi tro så? " som du vill o Herre min om jag blott får vara din"

måndag 1 maj 2017

Evangelium

Vi sjunger i en av sions sånger: "hur min skuld jag än begråter, lika stor står den kvar, men på korset ser jag åter, Gud fullt den sonat har"

Nog är det ofta svårt då man skall försöka beskriva Nåd och Evangelium. På något sätt är det så stort och heltäckande att orden inte räcker till. Ja ibland känns det så att det bli alltför ytligt eller mänskligt.

Evangeliet, Guds nåd i Jesus Kristus, det är så stort att människan inte riktigt kan fatta. Det är ju gudomligt. Ja kan man säga så? "Gud själv"

Gud bli människa för att som syndfri försona väldens synder. Nåden är således Jesus Kristus som Gud erbjuder oss genom tro.

Då blir det så att man liksom får flytta blicken fram och åter. Man ser med sorg att det goda som man vill det förmår man inte. Då vänder Den Helige Ande blicken mot Jesus Kristus. Där ser trons ögon en fullkomlig försoning. En heltäckande nåd som täcker all synd, all ofullkomlighet, all svaghet.

Så får en trött vandrare ny kraft, gudomlig kraft så att hjärtat kan sammanfatta det. " så svag och syndig Herre, måste jag vandra här, längtande efter nåden.

Och nåden den finns där: Både synligt och hörbart. Jesu namn och dyra blod . Det täcker över synd och skuld.

Ja, det är det enda vi har inför den vita tronen. Vi vill inte heller ha något annat, för det är det enda som ger oss den vita dräkten. Dräkten som Jesus beredde åt dig på Golgata.

Den dräkten skall vi inte förakta eller se ner på för det är Gud som ikläder oss den. Jesu Kristi rättfärdighets dräkt. Kristus har iklätt sin församling i den dräkten. Fri från synden är Kristi brud.

Snart är det bröllop. Kristus har iklätt sin församling bröllopskläderna. Bruden är redo. Församlingen är redo. Brudgummen ser dock ännu det förlorade fåret eller fåren.

När det lammet  eller lammen är räddat / räddade då börjar festen. Visst orkar vi vänta litet. Det sista lammet vill vi ju också ha med till festen. Då blir ju glädjen om möjligt ännu större.

Tack gode Gud!