Mina tankar gick den här morgonen till en söndag 3 år tillbaka i tiden. I
bibeln fick jag stanna inför Romarbrevets tredje kapitel.
Paulus skriver: Låt det stå fast att Gud är sann och varje människa en lögnare.
Paulus använder verkligen mycket kraftiga ord, samtidigt som han skriver att
Gud skall döma världen. Finns det något hopp då en allseende Gud skall döma världen. Sångaren
skriver: Vart flyr jag för Gud och hans rättfärdiga lag?
Paulus fortsätter: Inför Gud är alla syndare. Ingen rättfärdig finns, inte en enda. Ingen finns som
förstår, ingen
som söker Gud. Alla
har avfallit, alla
är fördärvade. Ingen
finns som gör det goda, inte
en enda.
Deras
strupe är en öppen grav, sina tungor använder de till svek. De har huggormsgift
bakom sina läppar. Deras mun är full av förbannelse och bitterhet. Deras fötter
är snabba till att spilla blod.
Förödelse
och elände råder på deras vägar, och fridens väg känner de inte. De har ingen
gudsfruktan för ögonen.
Inga vackra och tröstefulla ord precis. Vad vill
aposteln riktigt säga?
Men vi vet att allt som lagen säger är riktat till dem som står under
lagen, för att varje mun ska tystas och hela världen stå skyldig inför
Gud. Ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar.
Vad som ges genom lagen är insikt om synd.
Men sedan bryter ljuset fram genom en tröstefull underrubrik: Förklarad rättfärdig i Kristus:
Men nu har det uppenbarats en rättfärdighet från Gud utan lag, en som
lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på
Jesus Kristus för alla som tror. Här finns ingen skillnad. Alla har syndat
och saknar härligheten från Gud, och de förklaras rättfärdiga som en gåva,
av hans nåd, därför att de är friköpta av Kristus Jesus.
Honom har Gud ställt fram som en
nådastol genom tron på hans blod. Så ville han visa sin rättfärdighet,
eftersom han i sitt tålamod hade lämnat de tidigare begångna synderna
ostraffade.
I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han både är
rättfärdig och förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.
Vad kan vi då berömma oss av? Beröm är
uteslutet. Genom vilken lag? Gärningarnas? Nej, genom trons lag. Vi hävdar nämligen att människan
förklaras rättfärdig genom tro, utan laggärningar. Eller är Gud
bara judarnas Gud? Är han inte också hedningarnas? Jo, också
hedningarnas, lika sant som att Gud är en, han som förklarar den omskurne
rättfärdig av tro och den oomskurne genom tron.
Upphäver vi då lagen genom tron?
Verkligen inte! Vi upprätthåller lagen.
- - -
När jag betraktar detta kapitel,
samtidigt som Hebreerbrevets elfte kapitel klingar i bakhuvudet målas en bild
framför mig, av människor som föds till jorden och tar de första staplande
stegen på en väg som leder framåt mot en korsning där Jesus kallande står.
I korsningen där en väg går mot vänster
och en mot höger står han, Herren Jesus.
Ingen kommer förbi honom.
Ingen kommer förbi honom.
Han vill leda människa efter människa in på den rätta
vägen. Fadershemmet står det på
skylten. Många slinker ändå förbi och går mot det andra hållet. En del smyger
försiktigt, andra stolta med näsan i vädret och låtsas inte se Jesus. Skylten
där det står mot Domen, vill man inte se.
En ständig ström och människor som skyndar åt båda hållen, hemåt och bortåt. En
del kommer sårade krypande tillbaka med blicken fäst mot Jesus. Han leder åter
in på den rätta vägen. hans blick är full av värme och förlåtelse.
Blicken vänd mot Jesus, eller bort från
Jesus. Bilden blir inte riktigt färdig. Vi ser den i fjärran, som en visshet om
ting man inte ser. Vi skyndar vidare i tro, förlitande på löftena om arvet och
rättfärdigheten som kommer av tro.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar