lördag 19 oktober 2019

det som förr var är borta

Jag har en gång predikat om det nya Jerusalem. Jag har många många gånger skrivit om det. "Om hemmet en sång jag vill sjunga, min eviga boning är där"

Igår kväll då jag körde hemåt från Nedervetil lyssnade jag till en betraktelse om det nya Jerusalem. Det var så fascinerande att jag glömde att svänga in på Åsbackavägen och så var jag plötsligt i Terjärv.

Det nya Jerusalem ledde mig till Terjärv, medan jag var på väg hem. Finns då det nya Jerusalem i Terjärv? Det nya Jerusalem är där Jesus är. Och visst finns Jesus i Terjärv.

Det nya Jerusalem är församlingen, Kristi församling, Kristi kropp. Men då Johannes ser det nya Jerusalem så skriver han att det som förr var är borta.

Det nya Jerusalem kom ner från himmelen. "Och han som satt på tronen sade: "Se, jag gör allting nytt." Och han sade: "Skriv, för dessa ord är trovärdiga och sanna."

En dag gör Jesus allting nytt. I det nya Jerusalem finns då inte synden mera.

"Sedan sade han till mig: "Det har skett. Jag är A och O, begynnelsen och änden." Jesus har redan gjort allting nytt, han pånyttföder en syndig människa och han ger det nya Jerusalem till boningsplats åt den nya människan.

Visst är det förunderligt att mitt i allt sitta i Terjärv. Men nog är det förunderligare att sitta där som pånyttfödd och som medborgare i det nya Jerusalem.

Men fullkomligt blir det då den pånyttfödda människan får den nya fullkomliga himmelska kroppen. Då är synden borta. Då är det som förr var borta.

Då sitter jag inte i bilen i Terjärv och funderar över hur jag kom dit. Då ser jag på Jesus och säger: Tack för att du tog mig hit.

I bilen här nere tackar jag Gud för att jag redan får bo i ett nytt Jerusalem. Jag tackar honom för att han redan fört mitt hjärta dit




Att få bo där Jesus bor..


I vårt kristna liv kan vi hamna in i återvändsgränder. Det som menas så väl missförstås eller det som menades så väl blev så fel.

Kan det vara så här? Får det vara så? Jag vet inte, men det är så i Jesu efterföljares liv. Jesus vill att vi skall få bo i den stad där han bor. På jorden, bland våra egna tankar, i vårt eget bristfälliga förstånd, med vår egen begränsade vilja- Där finns ingen varaktig stad.

Visst är det gott! Det finns något annat, ett rum där Jesus är, en boning där han bor.

” Ännu har ni inte gjort motstånd ända till blods i er kamp mot synden. Ni har glömt den uppmaning ni får som söner: Min son, förakta inte Herrens tuktan och tappa inte modet, när du tuktas av honom. Ty den Herren älskar tuktar han, och han agar var son som han har kär.”

Orden är inte mänskliga ord, de vittnar om hur Jesus leder sina små lamm. På jordiskt språk kallas det tuktan, för Jesu herdestav kan inte beskrivas med jordiska ord. Den är gudomlig. Staven som han leder sina små lamm med, ordet och orden som han ger sina små slagna och rädda lamm. Orden som för Lammen närmare Jesus. Orden som inte skrämmer lammen och driver bort dem utan drar dem till vilokällan med rinnande klart vatten och näring för en törstande själ.

”Ni har inte kommit till ett berg som man kan ta på och som står i brand, inte till töcken, mörker och storm, inte till basunljud och till en röst som talade så att de som hörde den bad att få slippa höra mer. Ty de uthärdade inte befallningen: Även om det är ett djur som rör vid berget, skall det stenas. Så förfärande var synen att Mose sade: Jag är förskräckt och skälver. Nej, ni har kommit till Sions berg och den levande Gudens stad, det himmelska Jerusalem, och till änglar i mångtusental, till en högtidsskara, en församling av förstfödda som har sina namn skrivna i himlen, till en domare som är allas Gud och till andarna hos de rättfärdiga som nått fullkomningen. Ni har kommit till det nya förbundets medlare, Jesus, och till det renande blodet som talar starkare än Abels blod.

Att få bo där Jesus är. Att få bo i det himmelska Jerusalem, den levande Gudens stad här på jorden. Där får den rättfärdige leva av tro, en tro och förtröstan som leder vidare.

” Se till att ni inte avvisar honom (Gud) som talar. Ty om inte de kunde komma undan, som avvisade honom när han varnade dem här på jorden, hur mycket mindre skall då vi kunna det, om vi vänder oss bort från honom som varnar oss från himlen.  Den gången kom hans röst jorden att skaka, men nu har han lovat och sagt: Än en gång skall jag komma inte bara jorden utan också himlen att skaka.Orden "än en gång" visar att det som skakar skall försvinna, eftersom det är skapat, för att det som inte kan skaka skall bestå. Då vi alltså får ett rike som inte kan skaka, låt oss vara tacksamma och tjäna Gud efter hans vilja, med vördnad och fruktan. Ty vår Gud är en förtärande eld.”

Förunderliga ord, men en renande eld. En eld som bränner upp slagget. En eld som stärker den nya skapelsen. En eld som bereder för det eviga livet. En eld som brinner i Guds stad. Ordet, Herren Jesus själv, det levande vattnet, näringen på vägen hem.

fredag 18 oktober 2019

Sodom, Kapernaum och det himmelska Jerusalem


”Och du, Kapernaum, skall du kanske upphöjas till himlen? Nej, ner i helvetet skall du fara. Ty om de kraftgärningar som har utförts i dig hade gjorts i Sodom, skulle det ha stått ännu i dag. Men jag säger er: För Sodoms land skall det på domens dag vara lindrigare än för dig." Vid en diskussion med bröder förra helgen lyfte någon fram Jesu egna ord. Kapernaum var en tid Jesu hemstad. Han verkade därifrån men alla tog inte emot honom.

”Om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod, har ni inte liv i er. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen. Ty mitt kött är verklig mat och mitt blod är verklig dryck. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom. Liksom den levande Fadern har sänt mig, och jag lever därför att Fadern lever, så skall också den som äter mig leva därför att jag lever. Detta är det bröd som har kommit ner från himlen. Det är inte som det bröd fäderna åt och sedan dog. Den som äter detta bröd skall leva i evighet." Detta sade han när han undervisade i synagogan i Kapernaum.”

Visst vill vi som Guds barn förbli i Jesus. Vår högsta önskan är att han skulle förbli i oss. När jag betraktade bilden av Lot som med sina döttrar flyr ut ur Sodom kom jag att tänka på hur det riktigt gick till vid flykten från Sodom. Bibeln ger ju det vittnesbördet att Lot var rättfärdig, men han trivdes i Sodom.

”När gryningen kom skyndade änglarna på Lot och sade: "Stig upp och tag med dig din hustru och dina båda döttrar som är här, så att du inte går under genom stadens synd." När Lot dröjde tog männen honom vid handen tillsammans med hans hustru och hans båda döttrar, ty Herren ville skona honom. De förde ut honom, och först när de var utanför staden släppte de honom. När de hade fört ut dem sade en: "Fly för livet! Se dig inte tillbaka och stanna inte någonstans på slätten. Fly till bergen så att du inte går under."

Lots ena hand verkade vara bunden vid Sodom, men den andra var fri. Lot tog inte själv tag i sändebudens händer, men de gudomliga händerna tog tag i Lots hand och förde honom bort från Sodom. Först när Lot var utanför staden släppte de honom. Herren ville skona honom och det Herren vill så gör han. Sändebuden var där på uppdrag av Himmelens Gud och då misslyckas de inte i tjänsten. De förde den motsträvige Lot ut till räddning medan den dödsdömda staden gick under.

I Moseboken står det förunderligt: ”Innan Herren fördärvade Sodom och Gomorra var den nämligen som en Herrens lustgård, som Egyptens land, ända till Soar.” Sodom var som en Herrens lustgård innan synden förstörde den och Gud själv måste fördärva den. Synden förstörde också atmosfären i Edens lustgård. Likaså förstörde synden Kapernaum.

Men även från Kapernaum räddade Gud själv många. Jesus dömer Kapernaum till helvetet. Vi behöver inte betvivla Jesu dom. Han har ögon som eldslågor och fäller inga orätta domar. Staden Kapernaum tog inte emot Jesus utan man förkastade honom och beredde därigenom sig själva en plats i helvetet, platsen där Jesus inte är.

Om Kapernaum säger Jesus själv förunderliga ord: ” När Jesus fick höra att Johannes hade blivit fängslad, drog han sig undan till Galileen. Han lämnade Nasaret och bosatte sig i Kapernaum, som ligger vid sjön på Sebulons och Naftalis område, för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten Jesaja: Sebulons och Naftalis land, sjövägen, landet på andra sidan Jordan, hedningarnas Galileen - det folk som sitter i mörker skall se ett stort ljus, och för dem som bor i dödens land och skugga skall ett ljus gå upp. Från den tiden började Jesus predika och säga: "Omvänd er, ty himmelriket är nu här."

Till de platser där folket sitter i mörker kommer Herren Jesus. Ljuset lyser upp mörkret. I dödens land. I skuggans land går ljuset upp. När himmelriket når en stad ljuder ett budskap om omvändelse. Gud kallar bort från Babel, bort från Sodom, bort från Kapernaum och hem till den stad där han bor. Fridens stad, det himmelska Jerusalem, staden där Jesu vänner har sin hemvist. I den staden får vi ha vårt hjärta.


Är din båt redo?

" Jesus sade åt sina lärjungar att hålla en båt redo för honom så att han inte skulle bli trängd av folkmassan." Är din båt redo för Jesus? - jag har ingen båt..

Är ditt hjärta redo för Jesus? - Jag har inget hjärta???

"Min båt är så liten och havet så stort, men Jesus har gripit min hand. När Jesus styr båten så går det så bra på resan till himmelens land."

Visst har vi alla Guds barn både ett hjärta och en hand. När den ena handen inte släpper Guds trygga hand är den andra ledig.

Visst har vi alla ett hjärta. Det blir inte mindre rum där då Jesus får ha sin boning där. Och om än vi inte har någon båt så har vi en hand ledig..

Han ber och för mig

"Simon, Simon! Satan har begärt att få sålla er som vete. Men jag har bett för dig, att din tro inte ska ta slut. Och när du en gång har omvänt dig, styrk då dina bröder."

Jesus hade firat den påskmåltiden med sina lärjungar som han längtat mycket efter. Jesu lidande skulle börja. Mörkrets krafter var i rörelse. Bland lärjungarna uppstod en dispyt om vem som var den största.

Kontrasterna var stora men Jesus var den samme. Hans hjärtelag mot de som han skulle friköpa var så varmt: "Det är ni som har stått vid min sida under mina prövningar, och jag överlämnar riket till er liksom min Far har överlämnat det till mig. Ni ska äta och dricka vid mitt bord i mitt rike, och ni ska sitta på troner och döma Israels tolv stammar.

Simon, Simon! Jesus hade bett för Simon och Jesu böner bar honom genom misslyckandena på översteprästens gård. Simon är inte den enda som Jesus bett för och ber för.

"Än han ber varje dag och för dig som så svag och för frestelsen bävande är. Varför gör han det väl, tror du ängsliga själ, om ej därför att han har dig kär."

När har jag sist bett för NN? När har du bett för NN? Om vi gemensamt skulle knäppa våra händer och innesluta oss i Jesu förbön..

Oj ,vad det är gott..


torsdag 17 oktober 2019

Den andre evangelisten

I det andra kapitlet i evangelium enligt Markus får den andre evangelisten Matteus sin kallelse. "Än en gång gick Jesus längs sjön. Allt folket kom till honom, och han undervisade dem. När han gick vidare såg han Levi, Alfeus son, sitta vid tullhuset. Han sade till honom: "Följ mig!" Då reste sig Levi och följde honom."

Jesus ligger sen till bords i tullmannen Matteus hus. Jesus ligger till bords med syndare men de skriftlärda tar illa vid sig. Jesus talar till dem: "Jesus hörde det och sade till dem: "Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare."

Jesus är den som benådar syndare och gör dem rättfärdiga. Levi eller Matteus nämns inte så mycket i Bibeln. Han skriver och lyfter i stället upp de människor konungen möter. Kanske Matteus var så upptagen av den uppgift Herren gett honom att han inte hann tala så mycket. Han såg och skrev och trodde.

Enligt traditionen utkom den första versionen redan på 30-talet innan lärjungarna lämnade Jerusalem. Där fanns kanske endast orden som Jesus sade. Den version som vi har i Bibeln innehåller också Jesu gärningar. Troligen har den blivit sammanställd efter att Markus evangelium nerskrivits.

Det är gott att få läsa vad dessa i Jesus rättfärdiggjorda syndare skriver. Förresten är det endast rättfärdiggjorda syndare som kan vittna om Jesus. Fariséerna och de skriftlärda fick aldrig den nåden.

Guds tankar och människotankar

Om du har en person som du vördar, t.ex. din far. Då tror jag att du inte vill uppenbara något som skadar denne. Det är mänskligt att göra så.

Evangelisten Markus var både tolk och sekreterare åt Petrus. Markus var som en son åt Petrus. Gud är sanning. Vi vet att Bibeln är skriven av människor men under den Helige Andes ledning. Han står bakom ordet.

Markus lyftet rakt fram Petrus misslyckanden. Jesus måste strängt tilltala Petrus: "Sedan började Jesus undervisa dem: "Människosonen måste lida mycket och bli förkastad av de äldste och översteprästerna och de skriftlärda. Han måste bli dödad, och efter tre dagar uppstå igen." Rakt på sak talade han om detta.
Då tog Petrus honom åt sidan och började tillrättavisa honom. Men Jesus vände sig om och såg på sina lärjungar och tillrättavisade Petrus med orden: "Gå bort från mig, Satan! Dina tankar är inte Guds utan människors."

Markus, Petrus och den Helige Ande lyfter fram Petrus misslyckanden: Då sade Petrus till honom: "Även om alla andra överger dig, så ska jag inte göra det."

"När Jesus kom tillbaka fann han att de sov. Då sade han till Petrus: "Simon, sover du? Kunde du inte vaka en enda timme?"

Petrus vill inte skymma sin frälsare. Inte ens den dyrbara uppgiften som Jesus ger Petrus vid Tiberias sjö lyfts upp i Petri evangelium. Enligt legenden dör även Petrus korsdöden men med huvudet neråt. Han ansåg inte sig vara värdig att dö på samma sätt som sin Herre och Frälsare.

Nog är det gott att läsa Guds ord. Där finns den sanning som gör människan fri. När kvinnorna vid den tomma graven möter en ängel förmedlas det glada budskapet att Jesus lever speciellt till Petrus: Men gå och säg till hans lärjungar och särskilt till Petrus.

Herren bereder och skolar sina tjänare.