"Stå därför fasta och orubbliga, mina älskade bröder, och arbeta alltid hängivet för Herren. Ni vet ju att er möda i Herren inte är förgäves."
Vi har nu en helg då vi får höra mycket Guds ord. Guds ord går aldrig fåfängt ut. På jorden lever vi ständigt i dödens skugga. Den skuggan tas bort vid Basunens ljud.
"Se jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Basunen ska ljuda och de döda ska uppstå odödliga, och vi ska förvandlas."
Gud vare tack som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus!
söndag 3 november 2019
lördag 2 november 2019
En rövare i vita kläder
"Men som Skriften säger: Vad ögat inte sett och örat inte hört och människans hjärta inte anat, det har Gud berett åt dem som älskar honom." Citatet som Paulus hänvisar till i Korinterbrevet är troligen en sammanställning av flera ord och uttryck från GT.
Jesaja skriver:
Aldrig har någon hört,
inget öra har uppfattat,
inget öga har sett
en annan Gud än dig,
som gör sådant för dem
som väntar på honom.
"Så ska han bestänka många folk.
Inför honom ska kungar
förstummas,
för de får se något
som aldrig berättats för dem
och förstå något de aldrig har hört."
Jag tror att det handlar om det möte med Jesus som vi har framför oss. Han har kallat på oss här i tiden och kallar till nådatidens slut. Vi har mött honom och känner honom men mötet öga mot öga står framför oss.
En dag i Guds gårdar är bättre än eljest 1000. Det är saligt att få följa honom redan i barndomens dagar, men en del tar han till sig först i elfte timmen.
Men sitt ord har han gett oss, sina barn för den här tiden. Vi människor är olika. Många har Gud kallat genom vittnesbörden om rövaren och synderskan. En del genom vittnesbördet om den unge Josef och Henok o.s.v.
Men livet i Abrahams sköte och sedan i Evigheten är en fortsättning på jordelivet. Det finns en koppling. Bibeln öppnar rätt mycket om den, men i ett land där synden råder förmår vi endast fatta en bråkdel.
Vi har alltså mycket framför oss som sedan uppenbaras i ett bättre land. Den rike mannen som gick förlorad kunde se Lasarus, men Lasarus behövde inte se honom. Däremot verkar Abraham ha haft en särställning.
Jag tror att i himlen har vi olika uppgifter. Ingen som kommer dit är ändå missnöjd med det som Gud ger då Jesus kommer för att hämta oss dit hem.
Jesaja skriver:
Aldrig har någon hört,
inget öra har uppfattat,
inget öga har sett
en annan Gud än dig,
som gör sådant för dem
som väntar på honom.
"Så ska han bestänka många folk.
Inför honom ska kungar
förstummas,
för de får se något
som aldrig berättats för dem
och förstå något de aldrig har hört."
Jag tror att det handlar om det möte med Jesus som vi har framför oss. Han har kallat på oss här i tiden och kallar till nådatidens slut. Vi har mött honom och känner honom men mötet öga mot öga står framför oss.
En dag i Guds gårdar är bättre än eljest 1000. Det är saligt att få följa honom redan i barndomens dagar, men en del tar han till sig först i elfte timmen.
Men sitt ord har han gett oss, sina barn för den här tiden. Vi människor är olika. Många har Gud kallat genom vittnesbörden om rövaren och synderskan. En del genom vittnesbördet om den unge Josef och Henok o.s.v.
Men livet i Abrahams sköte och sedan i Evigheten är en fortsättning på jordelivet. Det finns en koppling. Bibeln öppnar rätt mycket om den, men i ett land där synden råder förmår vi endast fatta en bråkdel.
Vi har alltså mycket framför oss som sedan uppenbaras i ett bättre land. Den rike mannen som gick förlorad kunde se Lasarus, men Lasarus behövde inte se honom. Däremot verkar Abraham ha haft en särställning.
Jag tror att i himlen har vi olika uppgifter. Ingen som kommer dit är ändå missnöjd med det som Gud ger då Jesus kommer för att hämta oss dit hem.
En förunderlig skara
Det är förunderligt att tänka på skaran som samlas på fälten runt det Himmelska Jerusalem. Gud har torkat alla tårar från deras ögon. Där är Abel i sin nya himmelska kropp. Eva får se sina söner som slogs blodiga. Hon får nu också möta Herren Jesus som löftet handlade om.
Månne inte Set är där, han som hon fick som en ersättning för Abel. Där är Henok som vandrade 365 år med Gud och inte behövde möta döden. Där är Noa. Månne inte också de små barnen som drunknade i syndafloden är där. Det vet vi inte men Petrus ger en liten antydan därom.
Men det finns inga tårar. Jesus står mitt i skaran och ljuset och värmen omsluter dem. Jakob möter sin Josef. Där står en rövare i vita kläder. Stefanus är där. Johannes möter sina bröder apostlarna.
Den stillsamme Andreas och Simon ivraren.
De små kristna barnen som dödades av Erdogans bomber får träffa Rakels barn. Predikanten från Titanic och profeten Jona. Farmor och mormor som jag aldrig såg här på jorden.
Alla frågor får sitt svar om det ens finns några frågor mera. Men livet här på jorden var en förberedelse för allt detta. Stilla skriver jag ner några namn till i mitt hjärta. Böner stiger upp till himmelens Gud.
Inga tårar, ingen smärta och frälsarens varma blick. Nog finns det något härligt att se fram emot. Nog ger det kraft och mod till fortsatt vandring.
"Och jag såg de sju änglarna som står inför Gud, och de fick sju basuner. Och en annan ängel kom och ställde sig vid altaret med ett rökelsekar av guld. Han fick mycket rökelse att lägga tillsammans med alla de heligas böner på guldaltaret framför tronen. Och röken från rökelsen steg från ängelns hand tillsammans med de heligas böner upp inför Gud."
I himmelen följer man noga med vad som sker här på jorden. Var dag med knäppta händer är en sällsam gåva.
Månne inte Set är där, han som hon fick som en ersättning för Abel. Där är Henok som vandrade 365 år med Gud och inte behövde möta döden. Där är Noa. Månne inte också de små barnen som drunknade i syndafloden är där. Det vet vi inte men Petrus ger en liten antydan därom.
Men det finns inga tårar. Jesus står mitt i skaran och ljuset och värmen omsluter dem. Jakob möter sin Josef. Där står en rövare i vita kläder. Stefanus är där. Johannes möter sina bröder apostlarna.
Den stillsamme Andreas och Simon ivraren.
De små kristna barnen som dödades av Erdogans bomber får träffa Rakels barn. Predikanten från Titanic och profeten Jona. Farmor och mormor som jag aldrig såg här på jorden.
Alla frågor får sitt svar om det ens finns några frågor mera. Men livet här på jorden var en förberedelse för allt detta. Stilla skriver jag ner några namn till i mitt hjärta. Böner stiger upp till himmelens Gud.
Inga tårar, ingen smärta och frälsarens varma blick. Nog finns det något härligt att se fram emot. Nog ger det kraft och mod till fortsatt vandring.
"Och jag såg de sju änglarna som står inför Gud, och de fick sju basuner. Och en annan ängel kom och ställde sig vid altaret med ett rökelsekar av guld. Han fick mycket rökelse att lägga tillsammans med alla de heligas böner på guldaltaret framför tronen. Och röken från rökelsen steg från ängelns hand tillsammans med de heligas böner upp inför Gud."
I himmelen följer man noga med vad som sker här på jorden. Var dag med knäppta händer är en sällsam gåva.
Med Abraham, från Evighet till Evighet
Noa sade " Välsignad vare Herren Sems Gud, han skall bo i Sems tält". Sems söner var Elam, Assur, Arpakshad, Lud och Aram.
Om dessa hittar vi följande: Elam är ett folk öster om Mesopotamien i västra nuvarande Iran. Assur, alltså Assyrien i norra Mesopotamien. Om Arpakshad förklarar folkbibeln "möjligen Babel, möjligen staden Arrapcha under nuvarande Kirkuk, ca 30 mil norr om Babel.
Lud, kanske lydierna i västra nuvarande Turkiet. Aram, ett folk i norra Syrien, nära besläktat med israeliterna, längre fram en rivaliserande stormakt.
Abram härstammade från Arpakshad, Shela, Eber, Regu, Serug, Nahor och Tera. Abram föddes alltså i det nionde släktledet efter Noa som dog 2 år före Abrams födelse. Abram var 75 år då han blev kallad av Gud. Kallelsen kom alltså 77 år efter den rättfärdige Noas död.
Det är förunderligt att få se något av Guds tänkesätt. Enligt kronologisk världshistoria är vi européer Jafets ättlingar. Vår förfader Jafet blev räddad inne i arken. Abraham är vår fader genom tron. Men vår frälsare är Herren Jesus. Han som själv är Gud och har sitt ursprung före tiden.
Släktforskning i Bibeln är trosstyrkande. Det går från Evighet till Evighet. Jag tror inte tiden blir lång i Evigheten.
Nog är det trosstyrkande att bli påmind om på vilken grund din och min frälsning vilar.
Inför Guds tron
"Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folk och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i sina händer, och de ropade med stark röst:
"Frälsningen tillhör vår Gud,
som sitter på tronen,
och Lammet!"
En av de äldste frågade mig: "Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån kommer de?" Jag svarade: "Min herre, du vet det."
Då sade han till mig: "Det är de som kommer ur den stora nöden. De har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod. Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen ska slå upp sitt tält över dem.
De ska aldrig mer hungra och aldrig mer törsta, och varken solen eller någon annan hetta ska drabba dem, för Lammet mitt på tronen ska vara deras herde. Han ska leda dem till livets vattenkällor, och Gud ska torka alla tårar från deras ögon."
"Frälsningen tillhör vår Gud,
som sitter på tronen,
och Lammet!"
En av de äldste frågade mig: "Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån kommer de?" Jag svarade: "Min herre, du vet det."
Då sade han till mig: "Det är de som kommer ur den stora nöden. De har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod. Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen ska slå upp sitt tält över dem.
De ska aldrig mer hungra och aldrig mer törsta, och varken solen eller någon annan hetta ska drabba dem, för Lammet mitt på tronen ska vara deras herde. Han ska leda dem till livets vattenkällor, och Gud ska torka alla tårar från deras ögon."
Sems söner
Sems söner var Elam, Assur, Arpakshad, Lud och Aram. Småningom bosätter sig människorna i Shinar, de två flodernas land.
"Hela jorden hade ett enda språk och samma ord. Men när människorna bröt upp och drog österut, fann de en lågslätt i Shinars land och bosatte sig där. De sade till varandra: ”Kom, så slår vi tegel och bränner det!” Teglet använde de som sten, och som murbruk använde de jordbeck. Och de sade: ”Kom, så bygger vi oss en stad och ett torn med spetsen uppe i himlen! Låt oss göra oss ett namn, så att vi inte sprids ut över hela jorden.”
Då steg Herren ner för att se på staden och tornet som människorna byggde. Herren sade: ”Se, de är ett enda folk och de har ett enda språk. Detta är deras första tilltag, och härefter ska ingenting vara omöjligt för dem vad de än beslutar sig för. Låt oss stiga ner och förbistra deras språk, så att den ene inte förstår vad den andre säger.”
Men åren går och sedan på pingsten i Jerusalem sker något förunderligt:
"I Jerusalem bodde fromma judiska män från alla folk under himlen. När dånet hördes samlades folkskaran, och alla var skakade eftersom var och en hörde sitt eget språk talas. Häpna och förundrade frågade de: "Är de inte galileer, alla de som talar? Hur kan då var och en av oss höra sitt eget modersmål? Vi är parter, meder och elamiter, vi bor i Mesopotamien, Judeen och Kappadokien, i Pontus och Asien, i Frygien och Pamfylien, i Egypten och i trakterna kring Kyrene i Libyen, vi är inflyttade från Rom, vi är judar och proselyter, kretensare och araber – ändå hör vi dem tala på våra egna språk om Guds väldiga gärningar!" De var alla häpna och förvirrade och frågade varandra: "Vad kan det här betyda?"
"Hela jorden hade ett enda språk och samma ord. Men när människorna bröt upp och drog österut, fann de en lågslätt i Shinars land och bosatte sig där. De sade till varandra: ”Kom, så slår vi tegel och bränner det!” Teglet använde de som sten, och som murbruk använde de jordbeck. Och de sade: ”Kom, så bygger vi oss en stad och ett torn med spetsen uppe i himlen! Låt oss göra oss ett namn, så att vi inte sprids ut över hela jorden.”
Då steg Herren ner för att se på staden och tornet som människorna byggde. Herren sade: ”Se, de är ett enda folk och de har ett enda språk. Detta är deras första tilltag, och härefter ska ingenting vara omöjligt för dem vad de än beslutar sig för. Låt oss stiga ner och förbistra deras språk, så att den ene inte förstår vad den andre säger.”
Men åren går och sedan på pingsten i Jerusalem sker något förunderligt:
"I Jerusalem bodde fromma judiska män från alla folk under himlen. När dånet hördes samlades folkskaran, och alla var skakade eftersom var och en hörde sitt eget språk talas. Häpna och förundrade frågade de: "Är de inte galileer, alla de som talar? Hur kan då var och en av oss höra sitt eget modersmål? Vi är parter, meder och elamiter, vi bor i Mesopotamien, Judeen och Kappadokien, i Pontus och Asien, i Frygien och Pamfylien, i Egypten och i trakterna kring Kyrene i Libyen, vi är inflyttade från Rom, vi är judar och proselyter, kretensare och araber – ändå hör vi dem tala på våra egna språk om Guds väldiga gärningar!" De var alla häpna och förvirrade och frågade varandra: "Vad kan det här betyda?"
Guds tron i Elam
I dagens bibelläsning finns förunderliga ord. "Jag skall sätta upp min tron i Elam och utrota både kung och furstar där, säger. Herren. Men i kommande dagar skall jag göra slut på Elams fångenskap, säger Herren."
Jeremia får orden från Herren i början av Juda kung Sidkias regering. Sidkia regerade i Jerusalem 597 -586 före Kristus. En gång skall Guds tron stå i ondskans rike. På Abrams tid var Kedorlaomer (dödsgudinnans tjänare) kung i Elam. I Salem, i Jerusalem fanns det en annan kung som hette Melkisedek.
Melkisedek, rättfärdighetens kung var präst åt Gud den Högste. Han välsignade Abram och sade:
”Välsignad vare Abram
av Gud den Högste,
skapare av himmel och jord!
Och välsignad vare
Gud den Högste,
som gett dina fiender i din hand!”
Gud har all makt i himmelen och på jorden. Hans tron skall även stå vid Persiska vikens kust, i dödsgudinnans land, nordväst om Hormuzsundet.
Gud är stor!
Jeremia får orden från Herren i början av Juda kung Sidkias regering. Sidkia regerade i Jerusalem 597 -586 före Kristus. En gång skall Guds tron stå i ondskans rike. På Abrams tid var Kedorlaomer (dödsgudinnans tjänare) kung i Elam. I Salem, i Jerusalem fanns det en annan kung som hette Melkisedek.
Melkisedek, rättfärdighetens kung var präst åt Gud den Högste. Han välsignade Abram och sade:
”Välsignad vare Abram
av Gud den Högste,
skapare av himmel och jord!
Och välsignad vare
Gud den Högste,
som gett dina fiender i din hand!”
Gud har all makt i himmelen och på jorden. Hans tron skall även stå vid Persiska vikens kust, i dödsgudinnans land, nordväst om Hormuzsundet.
Gud är stor!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






