"Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man. Och jag hörde en stark röst från tronen: "Se! Nu står Guds boning bland människorna. Han ska bo hos dem, och de ska vara hans folk, och Gud själv ska vara hos dem."
Nog är uppenbarelseboken viktigt Guds ord. Genom de 6000 åren som människorna bott på jorden har ett löfte om frälsningen funnits. Under gamla testamentets tid sågs många förebilder till Frälsaren, Jesus som frälsar sitt folk. Melkisedek, Isak, Josef, Mose, Josua, Hosea och många andra och slutligen blir Gud människa och allt är fullbordat.
Men ännu är inte tiden inne för evigheten där allt är gott och Guds folk ser sin frälsare ansikte mot ansikte. Jesu återkomst och alltings upprättelse som apostlarna proklamerade och väntade på visade Gud för Johannes.
Bruden, församlingen är slutligen smyckad för sin man och förs ner till den nya jorden, som vi vanligtvis kallar för himlen.
En ny himmel och en ny jord där Kristus förenas med sin församling. Gud själv är närvarande bland sitt folk och ingen synd finns mera.
Johannes ser det nya Jerusalem komma ner från himlen. I himlarymden har det skett välsignade möten vid Jesu återkomst och nu står det nya Jerusalem i en ny värld, Guds eviga värld.
Det är så stort och fullkomligt att tanken inte kan fatta allt. Vi kan inte med ord beskriva det men ser det med trons ögon.
Tron skall också föra oss dit in i det nya Jerusalem. "Den som segrar ska få detta i arv, och jag ska vara hans Gud, och han ska vara min son. Men de fega, de otroende och de skändliga, mördarna och de sexuellt omoraliska, ockultisterna, avgudadyrkarna och alla lögnare, de ska få sin del i sjön som brinner av eld och svavel. Detta är den andra döden."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar