måndag 15 mars 2021

Väktare, vad lider tiden?

"Saliga är de han finner vakna, även om han skulle komma mitt i natten eller på småtimmarna (mitt i natten eller på småtimmarna Ordagrant: "andra eller tredje nattväkten". Nattens timmar var indelade i tre eller fyra nattväkter.)"

Peter Fjellstedt förklarar:

Natten var indelad i fyra nattväkter; den första klockan 6—9, den andra klockan 9—12, den tredje klockan 12—3, den fjärde klockan 3—6. 

De två mellersta väkterna nämnas här, för att visa hur oväntad Jesu återkomst skall vara för de flesta, och vilken djup andlig sömn då skall härska på jorden.

I vår tid har vi både tecken i tiden och tecken i Kristi kyrka som samstämmigt vittnar om att tiden för Jesu återkomst närmar sig. 

I sin förklaring av Uppenbarelsebokens 19. kapitels slutdel skriver Fjellstedt:

"Under denna bild framställs nu den blodiga dom, som övergår Kristi församlade fiender, se Hes. kap. 39. Jesaja. 66: 15, 16. 

Denna straffdom utförs dels genom eld från himmelen, med hagel och störtregn, se Jesaja 30: 27–33. Ps. 97: 3–6; dels genom sådan förblindelse, att den ene faller genom den andres svärd, se Hes. 38: 20–22; dels genom hastigt förstörande pest. Sak. 14: 12, 13."

I profeten Sakarjas bok läser vi: 

"Detta är den plåga med vilken Herren ska slå alla de folk som drar ut mot Jerusalem:

Han ska låta deras kött ruttna

medan de ännu står på sina fötter,

deras ögon ska ruttna i sina hålor

och deras tunga ska ruttna

i deras mun.


Det ska ske på den dagen

att Herren ska sända

stor förvirring bland dem.

Den ene ska bära hand

på den andre

och lyfta sin hand

mot den andres.


Också Juda ska föra krig i Jerusalem.

Och skatter ska samlas

från alla folk runt omkring,

guld, silver och kläder

i stora mängder.


Plågan ska på samma sätt

drabba hästar och mulåsnor,

kameler och åsnor

och alla andra djur där i lägren."

Fjellstedt förstår med Jerusalem både det jordiska och andliga och han skriver: 

Emot Jerusalem, grt.: i Jerusalem. Med andens vapen skall Kristi församling bekämpa och övervinna alla sina fiender. Den andliga segern framställes här under bilden av, krig, seger och byte."

Med andra ord. Vi får glädjas över att Jesu återkomst närmar sig. Vi förstår att den sista tiden är både tung och bedräglig, men att Jesus inte överger de sina.

Guds ord är det vapen vi behöver i striden. Det får vi hålla fast vid ända till slutet. Jesus har segrat och en dag skall alla fiender berövas sin makt.

Gud är god. Det är gott att att få tro sig vara frälst av nåd för Jesu skull. Nåden fostrar och bevarar Jesu vänner.

Gud är god!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar