fredag 9 maj 2025

Laglöshetens kyrka

Aposteln skriver i Romarbrevet 6:

"Men Gud vare tack! Ni var slavar under synden, men nu har ni av hjärtat börjat lyda den lära som ni blivit överlämnade åt.

Nu är ni befriade från synden och slavar hos rättfärdigheten – jag använder en enkel bild för er mänskliga svaghets skull. 

Så som ni förr ställde era kroppar i orenhetens och laglöshetens tjänst till laglöshet, så ska ni nu ställa era kroppar i rättfärdighetens tjänst till helgelse.

När ni var slavar under synden var ni fria från rättfärdigheten. Men vad fick ni då för frukt? Sådant som ni nu skäms över, eftersom det slutar i döden. 

Men nu när ni är befriade från synden och slavar hos Gud, får ni helgelse som frukt och till slut evigt liv. 

Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre." (Vers 17-23)

När jag öppnade min telefon på morgonen dök följande bild upp


Den församling där domkyrkan finns välkomnar alla regnbågspar till kyrkorna för att stiga in i äktenskapets hamn. Man proklamerar att i församlingen viger man regnbågspar i alla kyrkor.

Således marknadsför man sig som en församling som öppet ställer sig i laglöshetens tjänst.

Man vill binda av Herren Jesus friköpta Guds barn till synden. En syndens slav är fri från rättfärdigheten.

För övrigt noterade jag att en kyrkomöteskedamot ondgjorde sig över ordet rättfärdighet. Hon tyckte inte om det.

Aposteln skriver om hur syndens lön är döden. Men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus vår Herre. 

Det är något mycket märkligt som sker i den fallna kyrkan idag. Människor som själv levt och ofta också lever i samboförhållanden eller som frånskilda kallar regnbågspar till något som man kallar äktenskap.

I denna skara ställde sig åtta av nio biskopar. 

Aposteln skriver om kraven på en församlingsledare: 

"En församlingsledare måste vara oklanderlig, en enda kvinnas man, nykter, förståndig, aktad, gästfri och en god lärare. 

Han får inte missbruka vin eller vara våldsam, utan ska vara vänlig, fridsam och fri från pengabegär. 

Han ska ta väl hand om sin familj och se till att barnen lyder och visar all respekt.

Men om någon inte förstår att ta hand om sin egen familj, hur ska han då kunna ta hand om Guds församling?

Han får inte vara nyomvänd så att han blir högmodig och faller under djävulens dom. 

Han måste också ha gott anseende bland de utomstående, så att han inte får dåligt rykte och fastnar i djävulens snara."

Allvarliga ord. Vi lever i allvarliga tider då laglösheten tilltar. Den laglöse vill verka och styra i kyrkor och samfund.

Men Jesus vår Herre lever. Hans ord får vi studera både dag och natt. 

Guds folk behöver inte fatta modet. Den som får vandra i trons gemenskap med sin Herre Jesus fruktar inte för fiendens bullrande.

torsdag 8 maj 2025

Sudet ja rosvot loitolla laumasta

En välsignad dag går mot sitt slut. Kyrkomötet förkastade idag biskoparnas bedrägliga försök att cementera kyrkans avfall från Guds ord genom att tvinga fram en obiblisk syn på äktenskapet.

Varje medlem i den lutherska folkkyrkan har orsak att tacka Gud. Även biskoparna och de som stod bakom den nya äktenskapssynen borde tacka Gud.

Det är nämligen inte bra för någon enda människa att leva i öppet och "medvetet" uppror mot Gud.

I en predikan från Villmanstrand som jag lyssnade till lyfte pastorn fram vad som är aposteln Paulus syn på herdeämbetet och vad som är det centrala. Att hålla vargar och rövare (sudet ja rosvot) bort från hjorden.

Och på vilket sätt? Jo genom att förkunna Guds ord. Jag citerar den gamle pastorn: "Genom att förkunna Guds ord och evangelium"

Vi får be att väckelsen vindar på nytt skulle blåsa genom vårt land. Pastorn lyfte fram hur evangelium alltid också straffar synden. Men lyfter bort syndens börda från den "ångerfulla" syndaren som ser och känner sin skuld.

Synden byts mot nåd.



Välsignelse eller förbannelse

"Jag tar i dag himmel och jord till vittne mot er att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse. 

Välj då livet, så att du och dina efterkommande får leva, genom att du älskar Herren din Gud och lyssnar till hans röst och håller dig till honom. 

Detta betyder liv och lång levnad för dig, så att du får bo i det land som Herren med ed har lovat att ge dina fäder, Abraham, Isak och Jakob."

(5 Mos. 30:19-20)

Temat för inkommande helg är Guds folks hemlängtan. En av de gammaltestamentliga texter lyfter fram hur människan möter välsignelse och förbannelse.

Välj då livet! Kom ni min Fars välsignade. Gå bort ni förbannade.

"Då ska Kungen säga till dem som står på hans högra sida: Kom, ni min Fars välsignade, och ta emot det rike som stått berett för er sedan världens skapelse."

"Sedan ska han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar."

När Abraham ställdes inför valet valde han inte efter vad han såg med ögonen. 

Hebreerbrevets författare skriver: "I tron lydde Abraham när han blev kallad att dra ut till ett land som han skulle få i arv, och han gav sig i väg utan att veta vart han skulle komma. 

I tron levde han i löfteslandet som i ett främmande land. 

Han bodde i tält med Isak och Jakob som var medarvingar till samma löfte, för han väntade på staden med de fasta grundvalarna vars byggmästare och skapare är Gud."

Det lönar sig att rikta blicken mot det som Gud skapat. Kära vänner, Gud har berett något. 

Visst får vi ha en längtan att få ta det i besittning som Gud berett. Tillsammans med Jesus når vi fram till målet..



Abrahams bön för Sodom

" Sedan sade Herren: ”Ropet över Sodom och Gomorra är starkt och deras synd är mycket svår. 

Därför tänker jag gå ner och se om de har gjort så som i ropet som har nått mig. Om det inte är så, vill jag veta det"

Männen vände sig därifrån och gick mot Sodom, men Abraham stod kvar inför Herren. 

Och Abraham gick närmare och sade: ”Ska du förgöra den rättfärdige tillsammans med den ogudaktige? 

Kanske finns det femtio rättfärdiga i staden. Ska du då utplåna den och inte skona orten för de femtio rättfärdigas skull som finns där? 

Aldrig att du skulle göra så, att låta den rättfärdige dö med den ogudaktige.
(Första Moseboken 18:20-25)

Hur kan vi be för Sodom idag? Abraham lyfte fram Guds rättfärdighet. Gud låter inte den rättfärdige dö på samma sätt som en orättfärdig.

Kristi rättfärdighet erbjuds ännu åt Sodoms folk. Kristi rättfärdighet som skyler människans synd.

Det gamla livet där Sodoms synder ses som något gott och av Gud givet får bytas mot ett nytt liv i tro och förtröstan på Kristi rättfärdighet.

Uppenbarelsebokens sista kapitel beskriver denna möjlighet till omvändelse och sinnesändring med orden:

"Och han sade till mig: "Försegla inte profetians ord i denna bok, för tiden är nära. 

Den orättfärdige ska fortsätta göra orätt och den orene fortsätta orena sig, och den rättfärdige ska fortsätta göra det rätta och den helige fortsätta helga sig."

"Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. 

Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. 

Saliga är de som tvättar sina kläder så att de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden. 

Men utanför är hundarna och ockultisterna, de sexuellt omoraliska och mördarna, avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och ägnar sig åt den."

Även Sodoms synd är förlåten. Gud valde att I Kristus Jesus försona hela världens synder.

Jesus är porten till det nya livet i syndernas förlåtelse. Himmelens port står ännu öppen. Ännu är det nådens tid.

Låt oss likt Abraham be i förtröstan på Gud. 


Friden från Gud

"Och när ni kommer in i ett hus, så hälsa det. Om huset är värdigt ska er frid vila över det, men är det inte värdigt ska er frid återvända till er. 

Och om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka av dammet från era fötter. 

Jag säger er sanningen: Sodoms och Gomorras land ska få det lindrigare på domens dag än den staden."

Jag tänker på gårkvällens plenum på kyrkomötet. Där fanns några riktigt bra anföranden. Bland annat Juha Vähäsarjas anförande andades Guds frid. 

En kyrka som är i uppror mot Guds ord och i strid med Herren Gud fick ännu höra Guds ord läsas lugnt och värdigt. Man fick en hälsning från himlen.

Det är stort att få känna Guds frid. Att den ännu finns och bjuds ut åt ett folk och en kyrka som går Sodoms väg. Den gode Herden kallar sina vilsna får.

Vi minns att Abraham bad för Sodom. Staden där hans brorson Lot bodde.

Ibland är bönen en kamp..


 


Ingen annan frid

Jesus är vår frid. För människan finns det ingen annan verklig frid. 

I Efesierbrevet 2:13-17 läser vi:  Men nu, genom Kristus Jesus, har ni som tidigare var långt borta kommit nära genom Kristi blod.

Han är vår frid, han som har gjort de två till ett och rivit skiljemuren, fiendskapen. 

I sin kropp har han satt lagen ur kraft med dess bud och stadgar, för att i sig själv göra de båda till en enda ny människa och så skapa frid. 

Så skulle han försona de båda med Gud i en enda kropp genom korset, där han dödade fiendskapen. 

Han har kommit och förkunnat frid för er som var långt borta och frid för dem som var nära. Genom honom har vi båda i en och samme Ande tillträde till Fadern."

Då vår frid är i Jesus Kristus äger vi frid mitt i en fridlös värld.


onsdag 7 maj 2025

Inget annat evangelium

"Jag är förvånad att ni så fort överger honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. 

Det är bara några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. 

Men även om vi själva eller en ängel från himlen skulle ge er ett annat evangelium än det vi har predikat, så ska han vara under förbannelse. 

Det vi redan har sagt säger jag nu igen: om någon ger er ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse.

Är det nu människor jag försöker få på min sida, eller Gud? Eller söker jag människors gillande? 

Hade jag fortfarande sökt människors gillande skulle jag inte vara Kristi tjänare."

Dyrbara ord i Galaterbrevet av Herrens utvalda apostel:

Jag är övertygad om att vigning till samkönade äktenskap i kyrkan är en förbannelse. Där finns inget evighetsvärde. Det för ingen närmare Herren Jesus.

Över de som för fram det samkönade äktenskapet vilar en förbannelse. Den bryts endast i Kristus Jesus.

Det finns ett bibliskt heligt evangelium som sänts från himlen. Från Gud kommer inget annat evangelium.

När vi söker på ordet evangelium i bibeln finner vi det första gången i Matteus 24: "Och detta evangelium om riket ska förkunnas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan ska slutet komma."

Mitt i ett allvarligt kapitel möter vi evangelium från himlen:

"Många falska profeter ska träda fram och bedra många, och eftersom laglösheten ökar kommer kärleken att kallna hos de flesta. 

Men den som håller ut till slutet ska bli frälst. 

Och detta evangelium om riket ska förkunnas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan ska slutet komma.

När ni ser ’förödelsens styggelse’, som profeten Daniel talar om, stå på helig plats – läsaren bör förstå det rätt– då måste de som är i Judeen fly upp i bergen. 

Den som är på taket ska inte gå ner för att hämta något från sitt hus, och den som är på åkern ska inte vända tillbaka för att hämta sin mantel."

I en tid som denna är vi kallade att förkunna evangelium. Evangelisten Markus skriver:

" Efter att Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds evangelium. 

Han sade: "Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet!"

När han gick längs Galileiska sjön såg han Simon och hans bror Andreas. De stod och kastade ut nät i sjön, för de var fiskare. 

Jesus sade till dem: "Kom och följ mig, så ska jag göra er till människofiskare." 

Genast lämnade de näten och följde honom.

När han kom lite längre fram såg han Jakob, Sebedeus son, och hans bror Johannes. De satt i båten och gjorde i ordning sina nät.

Genast kallade han på dem, och de lämnade sin far Sebedeus i båten med arbetarna och följde Jesus."

Vi märker att inget annat här i tiden är viktigare än att förkunna evangelium, Guds evangelium.