måndag 2 juni 2025

En stilla susning

"Efter elden hördes ljudet av en svag susning."

Vad är den stilla susningen? Det är inte det perfekta. Det är inte de välformulerade orden. 

Men det når till människans hjärta. Den öppnar för Herren Jesus som lyfter av bördan.

Ett villkorslöst evangelium. Herren Jesus säger: "Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar,för mitt ok är milt och min börda är lätt." 

Det är gott att få höra Herrens röst.

Se upp för avgudarna

"Kära barn, var på er vakt mot avgudarna."

Med de orden avslutar kärlekens apostel Johannes sitt första brev. I ett ganska långt brev vill man antagligen skriva något viktigt till sist.

Och nu varnar Johannes till sist de kristna för avgudar. Brevet inleds med att Johannes vittnar om Livets Ord och gemenskap med Fadern och Hans son.

Även aposteln Paulus varnar för avgudarna i brevet till Korinterna:

"Vet ni inte att orättfärdiga inte ska få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! 

Varken sexuellt omoraliska eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare ska ärva Guds rike. 

Sådana har några av er varit. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande."

Även för avgudadyrkare finns det alltså hopp. Herren Jesus är ett levande hopp. I Honom har människan evigt liv, medan avgudadyrkan leder till döden.


Räddningen finns i Jesu blod


Dagens Lutherord

 I kortandakten för dagen skriver Luther om arvssynden. Jag citerar:

"Gud ser enbart på denna synd. Och den kan man inte bli av med genom lag och straff, och inte ens genom att genomlida tusentals helveten. 

Endast Guds nåd, som förnyar vår natur, kan rensa ut den.

Lagen klarar bara av att lära oss känna synden, men kan inte befria oss från den.

 Den hindrar bara handen och lemmarna. Själva personen och naturen kan den inte hindra från att vara syndig. 

Synden var ju till innan lagen uppenbarade sig för oss, och den var synd innan lagen förbjöd den. 

Lika lite som det är upp till vår mänskliga förmåga att föda sig själv ur moderlivet, lika lite står det i vår makt att kunna vara utan synd eller göra sig fri från den. 

Endast han som skapat oss har makten att befria oss från den. 

Han ger oss först lagen, som lär oss att känna synden i oss och får oss att längta efter nåd, och sen ger han oss hjälpen i form av evangelium."

Så långt Luther. Nåd är ett ljuvligt ord. Guds nåd i Kristus Jesus är ett ljuvligt begrepp.

Det är gott att längta efter nåden. Det är ljuvligt att förtrösta på nåden. Det är himmelskt att få vara omsluten av den.

Därför säger också aposteln - Om någon är i Kristus är han en ny skapelse.

Den nya skapelsen lever i trons gemenskap med sin Frälsare. Sångförfattaren skriver: 

"Nu är jag frälst från synd och sorg och döden, nu är jag renad uti Jesu blod. Nu är jag salig redan här på jorden och detta har min broder Jesus gjort."


Vad ord ej kan beskriva

"Ack, är det redan här så skönt på denna jord, så härligt grönt, hur skall det då ej bliva i himmelen, där Gud berett vad ingen här i världen sett och ord ej kan beskriva."

När jag igår på kvällen lyssnade till psalmens ord gick mina tankar 9 år tillbaka. Jag satt på terassen en sommardag och skrev ner några tankar.

Tiden går fort. Vi ilar mot det som ingen här i världen sett. Ord kan inte riktigt beskriva det härliga himlamålet.

Men Ordet leder dit. I Ordet är vi redan där. Jämfört med Evigheten är 9 år inte ens som en dagsetapp.




Kristus och Ordet

"Kristus är ett med sitt ord"

Jag fäste mig vid den meningen i en av helgens predikningar. I Hebreerbrevet läser vi om hur Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord.

Tänk att få vakna en morgon i tro och förtröstan på Kristus. - Att få vakna på himlavägen och gå en dagsresa igen.

Jag tänker på det brödet som gav Elia krafter att vandra i 40 dagar och 40 nätter. Samma bröd ger oss kraft för en dagsetapp.

Kristus är ett med sitt ord. I tidningen Uusi Tie undrade Pekka Kujala om det går att tro på Kristus, men inte på hans ord, på bibelns ord. 

- En sådan tro är inte biblisk tro. Den tron är inte ett alternativ. Den stannar på halva vägen. 

Kristus bär allt med sitt mäktiga ord. Där i det ordet, invid Jesu hjärta finns det en plats för dig och mig. 

Den vill jag aldrig lämna..


söndag 1 juni 2025

Gud måste gripa in

"Gud måste gripa in. Han måste väcka mig, så att jag inte somnar in i döden.

Oavsett vad det kostar, måste jag bli hejdad och förd tillbaka till utgångsläget.

Jag måste återigen bli en förtappad syndare som inte är något i mig själv. Och på nytt måste jag finna nåd hos Herren.

Jesus förkastar inte de andligen döda utan kallar och väcker dem. Det är tid att höra hans röst och följa Honom.!

(Ur andaktsboken "Ett är nödvändigt" slutdelen av andakten för den första juni)


(Bild ur boken Mina vänner i Bibeln. Förgäves förrättade Baals profeter sin falska gudstjänst)

Det kom ingen eld..


Guds lag för regnet

"Men visheten, var kommer hon ifrån? Var har förståndet sin boning? Hon är gömd för alla levandes ögon, hon är dold för himlens fåglar.

Avgrunden och döden säger: "Endast hörsägner om henne har nått våra öron." Gud har insikt om vägen till henne, han vet var hon bor.

Ty han skådar till jordens ändar, han ser allting under himlen.

När han mätte upp vindens vikt och vägde vattnen efter mått, när han gjorde en lag för regnet och en väg för åskans blixt, då såg han henne och uppenbarade henne, han lät henne stå fram och utforskade henne.

Och till människorna sade han: "Se, Herrens fruktan är vishet, att fly det onda är förstånd."

(Job 28:23-28)

Vi har haft en regnig helg efter en torr vår. Vi får tacka Gud för regnet om än det blev en utmaning för många fester under helgen. Naturen behövde regn.

I bibeln har jag läst om profeten Elia som Gud tog i sin tjänst under en tid då Israels ogudaktiga kung Ahab hade infört baalsdyrkan. 

Herren Gud hade ersatts av en avgud som kallades Baal. Denna gud som naturligtvis inte fanns var något som människan skapat. Han sades var en fruktbarhetsgud och herre över regnmolnen. 

Då sänder Herren Elia med Guds ord till konungen. Och genom att säga att det inte ska regna utmanar Herren själva kärnan i den falska religionen som människan skapat.

Gud är ännu Herre över regnet och naturen om än skapelsen som en följd av syndafallet suckar och våndas.

Idag har människorna infört många avgudar. Guds ord avslöjar avgudarna. Guds profeter kan ännu idag säga: Så säger Herren. 

Inget mänskligt skapat, ingen avgud kan stå emot Guds ord.