fredag 3 februari 2023

I himlen ser vi Jesus

När vi kommer till himlen ser vi Jesus. Vi kommer till himlen då vi tror på Jesus, ja då vi håller fast vid tron på Jesus.

Som kristna får vi redan se Jesus med trons ögon. Under arbetsdagen får vi se Jesus. Han kan välsigna vårt arbete. 

När Jesus får bo i ett hem är himlen nära. I ett land och i en atmosfär där det finns utrymme för Jesus är himlen nära.

I Johannes 12 läser vi: "Under högtiden fanns det bland dem några greker som hade farit upp till Jerusalem för att tillbe. De kom nu till Filippus, som var från Betsaida i Galileen, och bad honom: "Herre, vi vill se Jesus." 

Filippus gick och talade om det för Andreas, och Andreas och Filippus gick och sade det till Jesus."

Tänk att grekerna som kom till Jerusalem ville se Jesus. Men tänk att vi som lever här i Norden också finner Jesus om vi vill se Honom. Guds ord för oss till Jesus.

En vän påminde mig igår om att Jesus också finns i buden. Jag glömde tacka honom för det. Men visst finns Jesus i buden. Jesus har uppfyllt alla bud. 

Han finns i orden: Hedra din Fader och moder, tänk på vilodagen så att du helgar den. Han finns i orden, du skall inte begå äktenskapsbrott o.s.v.

I himlen ser vi Jesus befriade från synd. Här på jorden ser vi Jesus som vår Frälsare fastän synden ännu bor i oss.

När vi ser Jesus här i livet kan synden inte härska över oss. 

Nog är vi ett lyckligt folk då vi får se Jesus. Nog är vi ett lyckligt folk då Jesus kom till jorden för att frälsa oss. 

När vi vårt dagliga liv ser Jesus är himlen med...


Fienden döden

 "Amen, amen säger jag er: Den som bevarar mitt ord skall aldrig någonsin se döden." Så säger Jesus (Johannes 8)

Igår avbröts arbetsdagen av budskapet om ett plötsligt dödsfall. Herren över liv och död hade tillåtit att döden skördade en äldre man.

Jag påmindes om hur döden alltid är en objuden gäst. Döden kommer plötsligt och ibland oväntat snabbt. 

Jag såg den sorg som döden orsakade. Jag fick också själv sörja. Vår egna ord bleknar lätt vid möten med döden. Guds ord däremot uppmanar oss att sörja med dem som gråter. Aposteln skriver: "Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter."

Jag hade några dagar fått be för den som nu rätt plötsligt dog. Jag hade också gärna velat träffa honom om tid och möjlighet skulle ges. Och jag hade endast en önskan: Att få tala om Jesus!

Nog är det gott då / om vi får tala om Jesus med människor vi möter. Tyvärr talar vi alltför sällan om Jesu med varandra, med vänner vi möter, med arbetskamrater då tillfälle ges.

Det samhälle vi lever i vill avskaffa Jesus. Det skyr Jesu namn. Gamla riksdagsmän kan nog tala om Jesus, men inte om bibelns Jesus, han som är sann Gud och sann människa och som är en Frälsare för den som i tro tar emot Honom.

Jesus har besegrat döden. Han har avklätt denne fiendes makt över ett Guds barn. "Den som bevarar mitt ord skall aldrig någonsin se döden" säger Jesus.

Tänk kära vänner vilka löften. Den Jesus, som vi får och vill tro på bevarar oss så att vi inte behöver se döden. Nog vet vi att om Herren dröjer så möter vi en dag den timliga döden. Men då kan den döden inte skada oss.

I en gammal psalm ljuder orden: "Mitt hjärta i mej ler när jag min grav beser. Ej blomsteräng, ej furstlig peng kan bädda mej så ljuvlig säng. Min död är färjeman till livets fasta land, Gud Sebaot har där sitt slott, och där är evigt gott!"

Döden är en fiende som genom syndafallet kom in i skapelsen. Men Jesus har besegrat döden. För Jesu vänner är döden endast en färjeman.

Vi ber: Gode Gud, käre Jesus! Lös vår tunga så att vi kan tala om Jesus. Hjälp oss att inse att varje människa behöver få höra om Jesus. Herre lär oss när och hur vi skall tala om dig.

Tack gode Gud för att vi får gråta ut i din famn. Tack för att du tar bort vår fruktan för döden. Tack gode Gud för livet du gav. Herre lär oss leva det liv du gav oss.

Herre håll oss fästa vid ditt ord. Bevara ditt ord i våra hjärtan. Herre var nära oss för hos dig ser vi aldrig döden..








Bönens kraft

"Bed för mig Herre kär. Se till mig ner. Modfälld och trött jag är, orkar ej mer. Jag har blott synd och brist. Bönen sin kraft har mist. Bed för mig, Jesus Krist, bed för mig, du."

Så sjunger vi i en psalm. Så får vi be. Psalmförfattaren lyfter fram hur bönen har mist sin kraft. Han vänder sig till Jesus: Be för mig du!

Igår hade jag förmånen att få delta i en träff med kära bröder. Och vi fick börja med bön. Den bön vi fick ta del av var ur en bönebok. Den väckte flera tankar. Författaren som var Erik Vikström hänvisade bland annat till Luther. 

Han lyfte fram hur vi får be för predikanter, för kyrkan. Han lyfte fram hur vi ansätts av djävulen och i den kampen är bönen en kraft. 

Jesus har segrat. Tänk min vän att du och jag är inneslutna i Jesu förbön. Tänk att Jesus ber för dig, för mig. 

Psalmförfattaren fortsätter: "Detta är mörkrets stund: Maktlös jag är. Hjärtat är ångerfullt. Herre, var här! Bed att ett under sker, att i din blick jag ser kärlek som liv mig ger. Bed för mig nu."

Det finns dagar och stunder då vi känner hur mörkret liksom tätnar. Då får vi minnas att Jesu förbön omsluter oss. För Jesu skull får vi vara ljusets barn, om än mörkret tätnar i världen och i vårt land.

Bed för mig Jesus Krist! Det är en kraftig bön. Gud hör en sådan bön..


torsdag 2 februari 2023

Skaran runt Lammet

"Och jag såg, och se: Lammet stod på Sions berg och med Lammet etthundrafyrtiofyra tusen som hade hans namn och hans Faders namn skrivna på sina pannor." (Uppenbarelseboken 14)

Texten kom i mina tankar när jag läste dagens tidning. Efter att Johannes sett vilddjuren härja och allt vad det innebar får han nu se en skara stå med Lammet på Sions berg. Och skaran har Guds och Jesu namn skrivna på sina pannor.

Nog är det en trösterik syn att få se Lammet och skaran som står på berget runt Honom. De är friköpta från jorden. De följer Lammet vart det än går. "De är friköpta från människorna som en förstlingsfrukt åt Gud och Lammet."

Vad kan det innebära att följa Jesus vartän han går? Och hur kan en så stor skara se Jesus?

Är det inte skaran som blivit gjord till Jesu lärjungar då de fått höra apostlarnas undervisning. Guds ord har fäst Jesu och Guds namn på deras pannor.

De behöver Jesus. Därför följer de honom. De fruktar inte vilddjuren då de har blicken fäst vid Lammet. Jesus vårdar, leder och bevarar dem.

"Och från himlen hörde jag en röst som bruset av stora vatten oh dånet av en stark åska. Och det ljud jag hörde var som när harpospelare spelar på sina harpor. De sjöng en ny sång inför tronen och inför de fyra väsendena och de äldste. Och ingen kunde lära sig den sången utom de etthundrafyrtiofyra tusen, de som är friköpta från jorden."






onsdag 1 februari 2023

Utan vän vid sidan

I sången om den lilla Sara sjunger vi."Fast utan någon vän vid sidan. Fast bädden är så hård och kall. Hon ligger där i klar förbidan, Av vad som ännu komma skall.

Jag tänker på en man som ligger förlamad i en sjukhussäng. Ser han nu att Jesus ännu står där vid sidan? Fick han känna Jesus vid sidan, när han låg ensam i skogen i den kalla snön? 

Sänder Gud sina änglar, sina tjänare dit?

Den lilla Sara hade hört om blodet som kan rena. Hon hade hört om Jesus barnens vän. Jesus är också gamla mäns vän.

När vi möter människor, kunde vi då någon gång fråga, känner du ännu Jesus? Är han din frälsare? Hur kan vi på något sätt vittna om att Jesus lever och att han är människans bäste vän.

Vi får inte så många tillfällen. Eller ser vi dem inte? Kommer vi ihåg att möten med människor alltid är viktiga? 

En människas liv här nere är ovaraktigt. Gud allena vet hur lång en människas livstid är.

Vi får be för alla människor, om än Gud inte skulle ge tillfällen att vittna om Jesus. Berättelsen om Sara är tröstefull. Den lilla Sara fick flytta hem på sin barnatro. Hon hade en gång fått höra om Jesus. Och Jesus hade genom tron berett sig en boning i hennes hjärta.

I Finland får alla höra om Jesus. Kanske inte på samma sätt som Sara. Hon fick höra om blodet som kan rena. Många är de barn idag som inte får gå i söndagsskola.

Många är de människor som endast får höra om jämlikhet, jordisk kärlek och en sekulariserad kristendom. En avfallen kristendom byter ut ut Jesus mot så mycket annat. 

Men det hjälper inte så mycket när du snart skall möta himmelens Gud. Då behöver du ha Jesus i hjärtat.

Då är det gott att ha fått höra om Jesus, om blodet som kan rena. Om Jesus som är barnens och alla människors vän. Om synderna som är förlåtna.

Det är så många vi får be för. Gode Gud ge ännu väckelse. Väck du oss så att vi inte tröttnar. Skaka du om oss då det behövs. Led din kyrka. Sänd arbetare till din skörd.

"Jesus sade: "Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk. 

Säger ni inte att det ännu är fyra månader kvar till skörden? Men se, jag säger er: Lyft blicken och se hur fälten har vitnat till skörd. 

Redan nu får den som skördar sin lön. 

Han samlar in frukt till evigt liv, så att den som sår och den som skördar kan glädja sig på samma gång. 

Ändå är det ordet sant, att en sår och en annan skördar. 

Jag har sänt er att skörda där ni inte har arbetat. Andra har arbetat, och ni har gått in i deras arbete." (Johannes 4)












Dörren i himlen

"Därefter såg jag, och se, en dörr stod öppen i himlen." (Uppenbarelseboken 4)

Har du min vän fått se den öppna dörren till himlen. Dörren som öppnades på Golgata. Vad ser vi då vi ser in i himlen?

Vi ser tronen. Vi ser Honom som sitter där. När han i synen visar sig för Johannes så skriver han att "någon" sitter på tronen.

Johannes ser havet av kristall framför tronen. Ser vi glashavet? Ser vi nådens skimrande glashav? Ser vi Herren Jesus där vid tronen. Om vi ser Honom så har vi det gott..




En helig Gud

I Josuabokens 24. kapitel (Josuas avskedstal) läser vi: "Josua sade till folket: "Ni kan inte tjäna Herren, för han är en helig Gud. Han är en nitälskande Gud, och han skall inte ha fördrag med era överträdelser och era synder. 

Om ni överger Herren och tjänar främmande gudar, skall han vända sig bort och låta det gå er illa och förgöra er, efter att förut ha gjort er gott." 

Men folket sade till Josua: "Nej, vi vill tjäna Herren!" Då sade Josua till folket: "Ni är nu själva vittnen mot er, att ni har valt Herren för att tjäna honom." De svarade: "Ja." 

Han sade: "Skaffa då bort de främmande gudar som ni har bland er, och vänd era hjärtan till Herren, Israels Gud!" 

Folket svarade Josua: " Herren, vår Gud, vill vi tjäna och hans röst vill vi lyda."

Herren är en helig Gud. I skidspåret igårkväll tänkte jag på Guds helighet. Där under stjärnornas ljus i den mörka skogen var det gott att tänka på Gud.

Han är helig och nådig, full av nåd. Är han då sträng? Är han sträng mot sina barn. "Nej, han är inte sträng" insåg jag. Han vet att vi är syndare och han har berett en förunderlig väg för människan till sig.

Den vägen är Jesus, hans älskade Son. Den vägen går genom Jesus och vägen är Jesus, vår Herre. 

Josua säger till folket: "Han är en helig Gud" Han är en nitälskande Gud. Josua hade mött honom där på Jerikos hedmarker. Vi läser om det mötet i kapitel 5:

"Medan Josua var vid Jeriko, hände sig en gång när han lyfte blicken, att han såg en man stå där framför honom med ett draget svärd i sin hand. 

Då gick Josua fram till honom och frågade honom: "Tillhör du oss eller våra fiender?" 

Han svarade: "Nej, jag är befälhavare över Herrens här och har nu kommit hit." 

Då föll Josua ner till jorden på sitt ansikte, tillbad och sade till honom: "Vad har min herre för budskap till sin tjänare?" 

Befälhavaren över Herrens här sade då till Josua: "Tag skorna av dina fötter, ty platsen där du står är helig." Och Josua gjorde så."

Gud är den samme när jag tänker på Honom där i pannlampans sken i den mörka skogen och när jag möter honom i hans heliga ord.

Jag får ta skorna av mig. Mötena med Gud är heliga stunder. De är goda och ljuvliga stunder för Jesu skull. Dörren till Honom står öppen. I psalmen sjunger vi: "Träd in att se och smaka hur ljuvlig Herren är."

Tack gode Gud för ditt ord. Tack Gud för den kärlek du visar oss i Jesus Kristus. Tack för den öppna dörren i Jesus Kristus. Tack för porten som står öppen och för mig..



(Hedmarken utanför Jeriko)