"Men det himmelska Jerusalem är fritt, och det är vår moder." (Galaterbrevet 4:26)
I en Sions sång sjunger vi att Kristi brud är fri från synden. Guds ord vittnar om hur synden binder och också leder till döden när den är fullmogen.
På samma sätt binder också lagen även om den är god. Guds lag avslöjar synden, men frälsningen och friheten från synden och dess band finns i Jesus Kristus.
I flera sånger framställs Jesus som en vän och även som en broder. Men i Galatien hade falska bröder bundit Guds folk, som var friköpta av Jesus genom evangeliets predikan.
Det är en tid sedan jag läst Galaterbrevet, ett brev som var kärt också för Martin Luther. I en andakt för april skriver reformatorn: "
"Det är just därför du ska lära dig att en kristen inte blir rättfärdig på något annat sätt än genom syndernas förlåtelse.
Du befinner dig i Guds rike och dit kommer enbart syndare. I detta rike finns en nåd som är så stor och mäktig att den tar bort all Guds vrede.
Även fast du inte känner något annat än många och allvarliga synder hos dig själv, så är de likafullt inte längre synder. Du har nämligen ett ovärderligt motgift mot dem, som tar bort deras kraft och gift. Och detta motgift är ordet förlåtelse.
Men utan förlåtelsen, ja, då blir synden kvar. Och man ska veta att det inte finns någon mänsklig motprestation som hjälper ens mot den allra minsta synd."
Luther skriver att vi skall se på lagen som en spegel: "Jag får se på lagen som en spegel, och i den ser jag att allt i mig själv är förbannat. I och med det har lagen fått tjäna sitt syfte – att lära oss att vi är dömda till undergång i oss själva." (Citatet slut)
Då behöver vi ständigt vår käre frälsare och vill bo i hans stad..
(Vägen mellan Jerusalem och Jeriko)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar