Luther skriver bland annat i sitt företal till Romarbrevet om rättfärdigheten genom tron allena.
"Sedan börjar aposteln att undervisa om den rätta vägen till rättfärdighet och salighet och säger: Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, men måste bli rättfärdiggjorda utan att ha förtjänat det. Det sker genom tron på Kristus, som har förvärvat oss detta genom sitt blod och blivit ett försoningsmedel för oss, givet av Gud. Han förlåter oss all vår förut begångna synd för att visa, att endast hans rättfärdighet, som han ger i tron, kan hjälpa oss.
Och denna rättfärdighet, som förut blivit omvittnad genom lagen och profeterna, är nu uppenbarad genom evangelium. Alltså görs lagen genom tron gällande, fastän lagens gärningar tillsammans med deras berömmelse slås ned genom detta."
Jesus öppnar den här hemligheten i kapitel 6. I saligprisningarna i början av kapitel 5 kan vi ana något. Jesus vittnar också om att han kommit för att uppfylla både lagen och profeterna.
Jesus, Honom får vi tro på. Honom får vi närma oss allt mera även då hans eget ord fördömer oss.
"Döm mitt hjärta här i tiden, innan världen döms av dig. Och när tiden är förliden, i ditt domslut fria mig".
Och denna rättfärdighet, som förut blivit omvittnad genom lagen och profeterna, är nu uppenbarad genom evangelium. Alltså görs lagen genom tron gällande, fastän lagens gärningar tillsammans med deras berömmelse slås ned genom detta."
Jesus öppnar den här hemligheten i kapitel 6. I saligprisningarna i början av kapitel 5 kan vi ana något. Jesus vittnar också om att han kommit för att uppfylla både lagen och profeterna.
Jesus, Honom får vi tro på. Honom får vi närma oss allt mera även då hans eget ord fördömer oss.
"Döm mitt hjärta här i tiden, innan världen döms av dig. Och när tiden är förliden, i ditt domslut fria mig".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar