I nådemedlen förmedlas den nåd som Kristus förvärvat.
Nådemedel är först och främst Ordet om försoningen. Alltså Evangeliets ord.
I boken Kristen dogmatik framhålls att evangeliet är ett nådemedel i alla de former det når oss. I predikan, i Guds nerskrivna ord, ja även då Guds ord begrundas i hjärtat.
Sedan har Gud också bundit syndaförlåtelsen vid av honom förordnade yttre handlingar (dopet och nattvarden)
Vi människor försöker ibland binda Guds nåd eller göra den mindre än den är.
De lutherska bekännelseskrifterna framhäver att sakramenten inte har något annat egentligt ändamål än vad evangeliets Ord har. Nämligen att betyga och erbjuda syndaförlåtelsen och att väcka och stärka tron hos dem som mottager sakramenten.
Vissa påstår att sakramentens värde förminskas då man lär att deras ändamål blott är meddelandet och bekräftandet av syndernas förlåtelse.
Intressant och god läsning konstaterar jag. Det är Guds sak att i sitt Ord definiera sakramentens ändamål.
Och när vi äger syndernas förlåtelse genom tron har vi stor orsak att tacka Gud för hans stora och väldiga nåd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar