En dag blir det ljust, då aftonen kommer |
Uppenbarelseboken är en svår, men härlig bok. Jag upplever ofta att texten
är låst. Man vill så gärna förstå, sådant som man kanske inte heller behöver förstå.
Endast Guds Ande öppnar på förlåten. Utgående från en predikan, där texten var
från Matteus fick jag inspiration att studera kapitel 15-20
I de tidigare kapitlen har det handlat om de två Vilddjurens svåra förföljelser. Det första fick makt att besegra de heliga. Alla jordens invånare tillber det, alla utom de som har sitt namn skrivet i livets bok som tillhör Lammet. Det andra vilddjuret gör stora tecken och vilseleder därigenom de som bor på jorden.
Det andra vilddjuret fick makt att ge livsande åt vilddjurets bild. Bilden kunde tala och låta döda alla de som inte tillbad vilddjurets bild. Ingen kan köpa eller sälja utom de som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal. Den som har förstånd må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Talet är 666.
Idag lever vi i en tid då allt det materiella, det världsliga beskrivs så vackert. Du skall tycka. Du skall dela. Du skall leva ut allt, även det som Bibeln säger att är synd. Du skall vara stolt och du skall leva som om du aldrig dör.
Om du inte passar in, då är du död. Förlitar du dig på Guds ord och vänder blicken uppåt. Då är du ett problem, avvikande på ett sätt som inte kan tolereras. Showen måste ju fortsätta. Ingen får påminna om att slutet närmar sig.
Tiden är kort! Den är kanske kortare än vi tror. Vårt liv kan också vara kortare än vi tror. Jesu ankomst kan vara nära, närmare än vi tror. Nådatiden kan vara kort, även kortare än vi tror. Nådens tid tar slut. Den tar slut redan innan världen förgås.
Bibeln talar om en svår villfarelse, strax före han kommer tillbaka. Den är så svår att bibeln säger att om den inte förkortas, skulle även de utvalda gå vilse. Idag finns mycket falsk andlighet. Det finns andlighet där man nog talar om Jesus, men mest om de troendes stora kraft. Involvering är allt viktigare står det i dagens tidning. Gräsrötterna skall involveras. Stenarna talar. Nu skall världskyrkan byggas. Nu skall Världsriket byggas. Nu behövs ledare, Nu behövs den stora ledaren.
Ingen vill höra om Gud som sätter gränsen för riken och länder. Ingen vill höra om Kristus som leder sin kyrka, från tronen i himlen. Ingen vill höra om att jorden vacklar som en drucken och att skapelsen väntar på sin förlossning. Födslovåndor, vad är det? Fred, fred och ingen fara. Nog ordnar det sig, problemen är tillfälliga. Vi skall konsumera litet mera. Förverkliga oss ännu litet och sopa bort det sista som påminner om Jakobs Gud, Herren Sebaot. Alla vägar leder ju till Gud och vi har ju kärleken.
Johannes uppenbarelse kapitel 17 (samt 15 och 16)
En av änglarna med de 7 vredesskålarna kom och talade med Johannes. Johannes hade tidigare sett att templet i himlen, vittnesbördets tabernakel öppnades. Därifrån kom det ut 7 änglar med 7 plågor, fyllda av Guds vrede. Guds vrede går mot sin fullbordan med dessa sista 7 plågor.
Han såg samtidigt de som vunnit seger över vilddjuret och dess bild och dess namns tal stå på ett glashav. De sjöng redan där Moses och Lammets sång. Segern var redan vunnen för dessa. Templet i himlen var öppet, men ingen kunde komma in i templet förrän de sju plågorna hade nått sitt slut. Nådens tid tar slut.
Kapitel 16 beskriver när Guds vredes skålar töms över jorden. Dessa sista plågor drabbar inte Guds barn. Guds barn har dödats, plågats och lidit under Antikrists härjningar. Jesus tog på sig vreden över de frälstas synder, när Han sonade dem på korset. Vi märker att Guds barn inte nämns en enda gång i kapitel 16. Guds barn är då fria och finns då på en sådan plats där de kan prisa Lammet. De har Guds sigill på sina pannor. Herren känner de sina. Även dig känner han vid namn och dina grånande hårstrån är räknade. Han leder och styrker dig varje dag genom sin Ande.
När den sjunde ängeln vredesskål utgjuts över luften påbörjas världens slut. Någonstans mitt i allt detta kommer ängeln till Johannes och visar vad som skall drabba den fallna kyrkan och världen. Skökokyrkan som ridit på odjuret och förföljt Guds sanna barn får nu sin dom. Det står att hon var berusad av Jesu vittnens blod. Den värld som kyrkan flörtat inför och kompromissat med förgör nu Henne. Förunderliga är Herrens vägar.
Mörkrets furste, Han som kommit för att ljuga, stjäla och slakta får nu fullmakt att göra vad Han alltid velat. Det 17. Kapitlet beskriver tio kungar som får makt att regera under en enda timme. Nu går det snabbt. Ingen frälsning finns mera att fås för de som förhärdat sina hjärtan. Snabb, plötslig och total är Guds dom.
I kapitel 18 beskrivs en värld där det inte mera finns någon annan religion än dyrkan av vilddjuret och världen. Men då lyses världen upp av strålglansen från en väldig ängel. Ängeln som ropar: Fallet, fallet är det stora Babylon. Mitt i allt detta hör Johannes en röst från himlen säga: Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte tar del i hennes synder och drabbas av hennes plågor.
Här ljuder en röst till dig och mig idag. Låt inte synden och världen bedra dig. Syndens lön är döden och den utgjuts i kapitel 18 över de som satt sitt hopp till världen. Nu i kapitel 18 får de som övergivit tron och älskat världen sin lön. I kapitel 17 får de som övergivit tron för falsk andlighet sin lön . Samma lön får de. Till himlen finns endast en väg och den vägen är Jesus.
Plötsligt, som en tjuv om natten kommer domen över världen och världens människor. Jordens köpmän gråter nu. Allt är slut. På en enda timme kom domen. På en enda timme har den stora rikedomen ödelagts. Jesus varnade när han vandrade på jorden människorna, i en liknelse om den rike kornbonden. Han som var så trygg med sina fyllda lador. ”Du dåre, i denna natt skall din själ tas ifrån dig”.
Men då världen döms nämns inte mera Guds barn. De är då i Guds förvar, under hans beskydd, trygga med och hos Herren Jesus. De har fått bo i landet Gosen. De har fått gömma sig, ett litet ögonblick, tills vreden har gått förbi.
I kapitel 19 är de hemma. Johannes hör en mäktig röst från en stor skara i himlen. En skara som där lovar Gud. De utropar Halleluja! Lammets bröllop har kommit. Bruden är redo. Hon har av nåd fått klä sig i skinande rent linnetyg, Jesu fullbordade verk, de heligas rättfärdighet.
Därefter ser Johannes, ryttaren på den vita hästen. Han som var klädd i en mantel som doppats i blod. Han som ensam trampar Guds vredes vinpress. Han som heter Guds ord. Nu kommer den slutliga domen över synden och syndarna. Johannes beskriver tidigare i sitt brev och evangelium att den som inte tror är redan dömd.
Nu drabbas de av domen. Vilddjuret och den falska profeten grips och kastas levande i eldsjön. De andra dödas med ryttarens svärd, som går ut ur hans mun. Bibeln vittnar klart om att Guds ord har verkan på två olika sätt. Det frälser och förhärdar. Nu får de förhärdade sin dom. Draken den gamla ormen binds och kastas i avgrunden för tusen år. Troner sätts fram och de som sitter på dem får makt att döma. Johannes ser de själar som halshuggits därför att de vittnat om Jesus. De lever och regerar med Kristus i tusen år.
Texten beskriver sådant som du eller jag inte kan och inte heller kanske behöver förstå nu. Men en gång förstår vi även detta hemma hos Gud. Kära vänner när vi kommit så här långt, då utbrister vi Halleluja, tack gode Gud.
Gud är suverän. Allt kommer att gå i fullbordan, men kanske inte som du och jag tror. Var därför alltid redo. Redo för uppbrott och förvandling. Redo för Lammets bröllop. Redo för himmelen. Du är redo då du tror på Jesus. Du hålls redo då du följer honom. Du får del av en osäglig glädje hos Jesus i evigheten. Du är lycklig då du följer honom nu, Halleluja!
Var dag är en sällsam gåva. En dag på vandring mot Evigheten. I dag, nu då du läser, denna nådens dag har du igen fått en sådan gåva. Vi vandrar här nere ofta trötta eller nertyngda. En dag är tröttheten borta, plågan finns inte mer. Du vaknar upp i Guds himmel och ser Jesus, frälsaren. Han som var med dig alla dagar. Alla dagar intill den sista basunens ljud. Då den ljudit, börjar för alla, vars namn var skrivna i livets bok det eviga livet.
Då ropar även jag ett trefaldigt Halleluja!
I de tidigare kapitlen har det handlat om de två Vilddjurens svåra förföljelser. Det första fick makt att besegra de heliga. Alla jordens invånare tillber det, alla utom de som har sitt namn skrivet i livets bok som tillhör Lammet. Det andra vilddjuret gör stora tecken och vilseleder därigenom de som bor på jorden.
Det andra vilddjuret fick makt att ge livsande åt vilddjurets bild. Bilden kunde tala och låta döda alla de som inte tillbad vilddjurets bild. Ingen kan köpa eller sälja utom de som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal. Den som har förstånd må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Talet är 666.
Idag lever vi i en tid då allt det materiella, det världsliga beskrivs så vackert. Du skall tycka. Du skall dela. Du skall leva ut allt, även det som Bibeln säger att är synd. Du skall vara stolt och du skall leva som om du aldrig dör.
Om du inte passar in, då är du död. Förlitar du dig på Guds ord och vänder blicken uppåt. Då är du ett problem, avvikande på ett sätt som inte kan tolereras. Showen måste ju fortsätta. Ingen får påminna om att slutet närmar sig.
Tiden är kort! Den är kanske kortare än vi tror. Vårt liv kan också vara kortare än vi tror. Jesu ankomst kan vara nära, närmare än vi tror. Nådatiden kan vara kort, även kortare än vi tror. Nådens tid tar slut. Den tar slut redan innan världen förgås.
Bibeln talar om en svår villfarelse, strax före han kommer tillbaka. Den är så svår att bibeln säger att om den inte förkortas, skulle även de utvalda gå vilse. Idag finns mycket falsk andlighet. Det finns andlighet där man nog talar om Jesus, men mest om de troendes stora kraft. Involvering är allt viktigare står det i dagens tidning. Gräsrötterna skall involveras. Stenarna talar. Nu skall världskyrkan byggas. Nu skall Världsriket byggas. Nu behövs ledare, Nu behövs den stora ledaren.
Ingen vill höra om Gud som sätter gränsen för riken och länder. Ingen vill höra om Kristus som leder sin kyrka, från tronen i himlen. Ingen vill höra om att jorden vacklar som en drucken och att skapelsen väntar på sin förlossning. Födslovåndor, vad är det? Fred, fred och ingen fara. Nog ordnar det sig, problemen är tillfälliga. Vi skall konsumera litet mera. Förverkliga oss ännu litet och sopa bort det sista som påminner om Jakobs Gud, Herren Sebaot. Alla vägar leder ju till Gud och vi har ju kärleken.
Johannes uppenbarelse kapitel 17 (samt 15 och 16)
En av änglarna med de 7 vredesskålarna kom och talade med Johannes. Johannes hade tidigare sett att templet i himlen, vittnesbördets tabernakel öppnades. Därifrån kom det ut 7 änglar med 7 plågor, fyllda av Guds vrede. Guds vrede går mot sin fullbordan med dessa sista 7 plågor.
Han såg samtidigt de som vunnit seger över vilddjuret och dess bild och dess namns tal stå på ett glashav. De sjöng redan där Moses och Lammets sång. Segern var redan vunnen för dessa. Templet i himlen var öppet, men ingen kunde komma in i templet förrän de sju plågorna hade nått sitt slut. Nådens tid tar slut.
Kapitel 16 beskriver när Guds vredes skålar töms över jorden. Dessa sista plågor drabbar inte Guds barn. Guds barn har dödats, plågats och lidit under Antikrists härjningar. Jesus tog på sig vreden över de frälstas synder, när Han sonade dem på korset. Vi märker att Guds barn inte nämns en enda gång i kapitel 16. Guds barn är då fria och finns då på en sådan plats där de kan prisa Lammet. De har Guds sigill på sina pannor. Herren känner de sina. Även dig känner han vid namn och dina grånande hårstrån är räknade. Han leder och styrker dig varje dag genom sin Ande.
När den sjunde ängeln vredesskål utgjuts över luften påbörjas världens slut. Någonstans mitt i allt detta kommer ängeln till Johannes och visar vad som skall drabba den fallna kyrkan och världen. Skökokyrkan som ridit på odjuret och förföljt Guds sanna barn får nu sin dom. Det står att hon var berusad av Jesu vittnens blod. Den värld som kyrkan flörtat inför och kompromissat med förgör nu Henne. Förunderliga är Herrens vägar.
Mörkrets furste, Han som kommit för att ljuga, stjäla och slakta får nu fullmakt att göra vad Han alltid velat. Det 17. Kapitlet beskriver tio kungar som får makt att regera under en enda timme. Nu går det snabbt. Ingen frälsning finns mera att fås för de som förhärdat sina hjärtan. Snabb, plötslig och total är Guds dom.
I kapitel 18 beskrivs en värld där det inte mera finns någon annan religion än dyrkan av vilddjuret och världen. Men då lyses världen upp av strålglansen från en väldig ängel. Ängeln som ropar: Fallet, fallet är det stora Babylon. Mitt i allt detta hör Johannes en röst från himlen säga: Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte tar del i hennes synder och drabbas av hennes plågor.
Här ljuder en röst till dig och mig idag. Låt inte synden och världen bedra dig. Syndens lön är döden och den utgjuts i kapitel 18 över de som satt sitt hopp till världen. Nu i kapitel 18 får de som övergivit tron och älskat världen sin lön. I kapitel 17 får de som övergivit tron för falsk andlighet sin lön . Samma lön får de. Till himlen finns endast en väg och den vägen är Jesus.
Plötsligt, som en tjuv om natten kommer domen över världen och världens människor. Jordens köpmän gråter nu. Allt är slut. På en enda timme kom domen. På en enda timme har den stora rikedomen ödelagts. Jesus varnade när han vandrade på jorden människorna, i en liknelse om den rike kornbonden. Han som var så trygg med sina fyllda lador. ”Du dåre, i denna natt skall din själ tas ifrån dig”.
Men då världen döms nämns inte mera Guds barn. De är då i Guds förvar, under hans beskydd, trygga med och hos Herren Jesus. De har fått bo i landet Gosen. De har fått gömma sig, ett litet ögonblick, tills vreden har gått förbi.
I kapitel 19 är de hemma. Johannes hör en mäktig röst från en stor skara i himlen. En skara som där lovar Gud. De utropar Halleluja! Lammets bröllop har kommit. Bruden är redo. Hon har av nåd fått klä sig i skinande rent linnetyg, Jesu fullbordade verk, de heligas rättfärdighet.
Därefter ser Johannes, ryttaren på den vita hästen. Han som var klädd i en mantel som doppats i blod. Han som ensam trampar Guds vredes vinpress. Han som heter Guds ord. Nu kommer den slutliga domen över synden och syndarna. Johannes beskriver tidigare i sitt brev och evangelium att den som inte tror är redan dömd.
Nu drabbas de av domen. Vilddjuret och den falska profeten grips och kastas levande i eldsjön. De andra dödas med ryttarens svärd, som går ut ur hans mun. Bibeln vittnar klart om att Guds ord har verkan på två olika sätt. Det frälser och förhärdar. Nu får de förhärdade sin dom. Draken den gamla ormen binds och kastas i avgrunden för tusen år. Troner sätts fram och de som sitter på dem får makt att döma. Johannes ser de själar som halshuggits därför att de vittnat om Jesus. De lever och regerar med Kristus i tusen år.
Texten beskriver sådant som du eller jag inte kan och inte heller kanske behöver förstå nu. Men en gång förstår vi även detta hemma hos Gud. Kära vänner när vi kommit så här långt, då utbrister vi Halleluja, tack gode Gud.
Gud är suverän. Allt kommer att gå i fullbordan, men kanske inte som du och jag tror. Var därför alltid redo. Redo för uppbrott och förvandling. Redo för Lammets bröllop. Redo för himmelen. Du är redo då du tror på Jesus. Du hålls redo då du följer honom. Du får del av en osäglig glädje hos Jesus i evigheten. Du är lycklig då du följer honom nu, Halleluja!
Var dag är en sällsam gåva. En dag på vandring mot Evigheten. I dag, nu då du läser, denna nådens dag har du igen fått en sådan gåva. Vi vandrar här nere ofta trötta eller nertyngda. En dag är tröttheten borta, plågan finns inte mer. Du vaknar upp i Guds himmel och ser Jesus, frälsaren. Han som var med dig alla dagar. Alla dagar intill den sista basunens ljud. Då den ljudit, börjar för alla, vars namn var skrivna i livets bok det eviga livet.
Då ropar även jag ett trefaldigt Halleluja!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar