måndag 28 juli 2025

En helt ny väg

Igår stannade vi litet upp inför den nya väg till himlen som öppnades genom Jesu uppståndelse. Paradisets genom syndafallet stängda port stod nu helt öppen. Himmelens dörr står öppen.

Gamla testamentets heliga levde i tro på att den öppnas i enlighet med Guds löften. Vi får leva i tro på ett i Kristus Jesus fullbordat löfte.

Bibeln talar om två olika berg. Sinais berg med töcken och dunder och Sions berg där Jesu blod talar så milt: - Idag skall du vara med mig i Paradiset.

Nedan delar av Bo Giertz förklaring över Romarbrevet 7. Vi kan notera att Bo Giertz lyfter fram dopets löften. 

Det stämmer med Guds ord och jag tror att den gamle biskopen förstått saken rätt. 

Bo Giertz skriver: "Det genomgripande som sker, när man inlemmas i Kristus, är inte bara detta, att man dör bort från synden för att leva för Gud. Man dör också bort från lagen. Även detta sker genom att dö med Kristus i dopet."

Den döden har samma verkan som den fysiska döden, säger Paulus. Lagen upphör att gälla när döden kommer emellan." citatet slut!

Paulus hävdar att lagen inte leder till ett nytt liv. För en kristen är det inte alltså fråga om att följa lagen med ny iver och bättre framgång, utan om ett alldeles nytt sätt att leva. - I Kristus.

När människan följer sin fördärvade natur ”köttet” bär hon frukt åt döden”. Om hon följer Jesus är hon på livets väg.

Då vi är i Kristus kan lagen inte längre konstatera att vi för våra synders skull är skyldiga till döden.

Jag citerar Giertz:  "Lagen avgör inte längre om vi får vara Guds barn eller inte. 

Nu är vi lemmar i Kristus och lever ett alldeles nytt liv. 

Här menas ett alldeles nytt sätt att leva, där den drivande kraften är livet från Kristus och den Helige Ande. 

Motsatsen till denna ”nyhet” uttrycker Paulus med två ord, som ordagrant betyder ”bokstavens gammalhet”. 

Han menar det gamla sättet att leva, som präglades av ”bokstaven”. 

Och därmed menar Paulus lagens krav på punktlig efterlevnad som ett villkor för frälsningen. 

Han menar den vanliga moralistiska uppfattningen, att Bibeln innehåller en lagbok med alla de paragrafer som anger villkoren för saligheten."

Av orden nedan förstår vi ändå att Bo Giertz tar avstånd från liberalteorins tankar:

Jag citerar: Man missförstår Paulus alldeles, om man tror att han menar lagens bokstavliga betydelse, så att det nya sättet att leva skulle vara ett ”friare” sätt att förstå lagens bestämmelser, medan man alltjämt låter dem vara vägvisare till Gud. 

Kristus har inte mildrat lagen, så att det blir lättare att komma till Gud på lagens väg. 

Han har öppnat en helt ny väg för oss."
- - -
Således kan vi konstatera att vi som kristna skall högakta Guds lag. Den avslöjar synden. Och vi får tacka Gud för att Jesus burit syndens straff och att vi med gott mod får fortsätta vår vandring mot himlen..

"Lammet är värdigt, ja, Lammet är värdigt, 
du som blev slaktad och köpte mej fri! 
Äran och lovsången tillhör dej, Jesus, 
målet är du, vi hos dej ska förbli!"







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar